Chop until you drop

“Chop until you drop” Det må være mottoet idag!!😀
Det var super skønt at være tilbage igen. Og sige hej til alle man arbejder sammen med i disse dage. Jeg tror at med de fleste, så er dette den eneste gang på året, jeg ser dem.
Så der er rigtig meget som skal inhentes på disse 3 dage.

Som alltid var det lidt svært at komme igang. Jeg skulle lige hen i baren og se hvorlangt Anders var nået og så skulle jeg lige have noget morgenmad også faldt jeg lige i snak med en.
Hele første dagen går alltid med regulært “slavearbejde”.
Denne gang skal gullerødder skrælles, Selleri skal skrælles, Kartofler og pastinaker skal også skrælles.
I en Vegetar julemenu ingår grønkål. I hvert fald i vores!!!🙂
I år har vi 10 kilo som skal hakkes rigtig fint.
Selvfølgelig bliver det hele gjort i hånden.

Monique og mig skulle også koge nogle rødbeder. Nogle og nogle. Det er nok nærmere 15 kilo og jeg tror gryden er til ca 50 liter. Rødbederne fik ca 1,5 time og bagefter skulle vi smutte dem, ligsom med mandler.
Det var et herligt arbejde for vores kolde fingre. Og vi fik hurtigt villige hjælpere som havde brug for at varme sine hænder. Rødbederne skal moses og en af pigerne sagde at – “det var ju nemt nok, vi havde sikkert en maskine de kunne blive gjort i.”
-Nej det skal du ikke regne med. Vi skal stå med en gaffel og mose dem, fortalte jeg hende.
På nogle kan det måske lyde lidt åndsvagt.
Men når man planlægger menuen, skal der også planlægges en masse arbejdsgange. Der er rigtig mange som kommer og vil være frivillige til juleaften. Brugte vi maskiner, så ville der kun være arbejde til
2-3 mennesker en enkelt dag. Og på vores vegetar hold er vi mellem 10-20 mennesker.
Men noget jeg også rigtig godt kan lide er at man har mulighed for at være med i hele processen, og det fordi vi ikke bruger maskiner.
Lyder måske åndsvagt: Men man putter en del mere følelse i maden, når den bliver gjort på denne måde.

Men en pause i ny og næ er der alltså også tid til.
Dagen i dag er nu overstået og jeg vil gå i seng så jeg er frisk og udhvilet til endnu en dag i køkkenet og baren i morgen!!

Dette indlæg blev udgivet i Christiania, København, Ture i Danmark og tagget , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Chop until you drop

  1. Solsikkens-Sang siger:

    Kære Linda

    Det ser godt nok ud til at i knokler derude på Christania. Håber du får en rigtig god jul derude.

    Glæder mig til at høre om din sidste dag derude (idag). Men må nok væbne mig med tålmodighed, hvis du føst kommet hjem engang i nat🙂

    Rigtig glædelig jul til dig og John også.

    Knus fra Henriette

  2. lindasnetsted siger:

    Henriette: du ligger nok og sover sødt lige nu.
    Jeg håber du har haft en god jul også.

    Og jeg tror du kan læse om min sidste dag snart.
    Linda

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

