En dag med Gaudi

I dag skal vi tidligt op da Sayuri har tilbudt os at køre med hende ind til centrum. Hun arbejder kun ca 10 meter fra casa Mila/la Pedrera. Vi kom der ind, så vi var der før det åbnede men så gik vi bare på en cafe medens vi ventede.
Vi gik ind lidt over 10 og kom ud derfra 11.45. Jeg blev overrasket over hvordan tiden var fløjet afsted. Det er også blevet større end da jeg var der sidst. De havde indrettet en af de øverste etager med møbler som bl.a. Gaudi har designet. Og man kunne komme til at se, at også værelserne bærer præg af Gaudis skæve linier. Værelserne har mærkelige former og dørrene og karmene er simpelthen så flotte. Gaudi levede i slutningen af 1800-talet til 1926. Så alle møblerne de bærer jo også præg af den tid. Så det hele var markant anderledes fra hvad man er vant til. Fordi da det både var 100 år gammelt og af Gaudi så kan det ikke andet end at blive anderledes.
Vi gik videre mod loftet, hvor det var en stor udstilling om Gaudis mange bygninger. Den var meget spændende. Men det bedste var nu taget.

Men kan gå rundt oppe på taget og se hans vilde fantasi udfolde sig. Et af de bedste steder er en bue hvor man kan se La Sagrada Familia igennem.

Han har desværre ikke brugt så meget mosaik oppe på taget som jeg kunne ønske. Men pyt!!!😉
Det koster 10 € at komme ind og så kan man leje audioguides ved siden af til 3,5€. Med vores rabathæfter så skulle vi betale 8€.
Før I hopper på den med “ruta del Modernismo” passet så læs lige her:Ruta del Modernismo

Efter en lille pause på en cafe, hvor vi fik lidt sukker. Altså en en kage. Så gik vi videre mod casa batllo. Det er også et af Gaudis værker. Det var et hus der eksisterede allerede, som Gaudi lavede fuldstændig om. Desværre var dette hus rigtig, rigtig dyrt. Det koster 17.70€ at komme ind og med rabathæftet var der kun 10% rabat så der var der ikke særlig meget at hente. Til gengæld er audioguiden inkluderet.
Men… huset var altså rigtig flot. Meget flottere end huset før. Det ville være så sjovt at bo i et sådan hus. Her til gengæld har Gaudi gået amok med mosaikkerne. Alle værelserne vi var inde i var helt fantastiske med rigtig mange sjove og flotte detaljer. Der var bl.a. en pejs som var indbygget i en alkove, som var udformet som en svamp og inde i svampen var der 2 små bænke, hvor man kunne sidde og hygge sig.

”Haven” var også fin, med en masse mosaik. En af de flotteste ting var trappeopgangen. Den var af mosaikker fra bund til top. Den startede med at være lyseblå og jo længere op man kom blev den mørkere og mørkere blå.

Taget var også fyldt med sjove detaljer. Hele den ene side var fyldt af en stor drageryg. Det skulle være en af de drager som ”sankt George” dræbte. (kan ikke lige huske hvad det er han hedder på dansk).

Udefra er huset også ganske fantastisk.
Jeg kan slet ikke forstå at jeg ikke har været inde i disse huse da jeg boede hernede. La Pedrera var jeg først inde i, i 1998 da jeg tog tilbage for at besøge Sylvia og Arnau, som boede her på det tidspunkt.
Kl.13.30 skulle vi mødes med Sayuri og spise frokost sammen. Hun havde taget en af sine kollegaer med, de var flygtet fra deres boss, der ville have dem med ud og spise. Vi spiste på en japansk restaurant og jeg spiste med pinde. Det er ikke lige frem det jeg er bedst til.

Da vi sagt farvel til Sayuri, da hun skulle tilbage på arbejde gik vi ned mod havnen, men først gik vi forbi bus stationen. Vi tænkte at vi lige så godt kunne købe billeten mellem Madrid og Granada, så vi var sikre på at få nogle gode pladser.
Vi gik videre ned mod havnen, hvor vi sad og nød den sidste aftensol.
I dag skulle vi ud og spise sammen med Sayuri og Jesus. De tog os til en vegetarisk restaurant inde i et kvarter der ligger lige i nærheden af det gotiske kvarter. Før har der været et bilværksted, så indgangen er stadig de der rulledørre der plejer at være og inde er mekaniker graven der stadigvæk. Men de har selvfølgelig lagt en plade over. Men desværre var restauranten halv lukket. De var i gang med at bygge om. Så de havde lavet et stort provisorisk bord i midten af dørre, men det var fyldt da vi kom.

Men der var heldigvis også et andet bord, hvor vi 4 kunne sidde, det var også en dør. Det var faktisk rigtig hyggeligt og maden var rigtig god.
Bagefter gik vi til en bar i det gotiske kvarter og fik en øl.

Dette indlæg blev udgivet i Rejse, Spanien og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

3 svar til En dag med Gaudi

1. Pingback: Barcelona | Lindas-netsted

2. Hanna siger:

Hej Linda. Det er et spændende indlæg om Barcelona, det må være en fantastisk by at besøge. Jeg ville nok få lidt ‘feber’ for at smutte en tur op i Pyrenæerne.
    Mange gode hilsner,
    Hanna

• Linda siger:

Tak, Hanna!!!
      Barcelona er en fantastisk by!!!🙂
      Ja, Pyrenæerne ligger jo ikke så langt væk igen. Men dog godt ca. 5 timers bus/bil tur.
      Mange tager på en dags shoppingture til Andorra og jeg husker det som det tog ca 5 timer i bus derhen.