Montserrat

I dag skal vi på tur. Vi skal en tur de hellige bjerge Montserrat. Vi tog bilen dertil. Vi overvejede lidt om vi skulle tage toget. Men da det er søndag tænkte vi at der nok ikke var så meget trafik. Bilkøer er ellers noget der er meget af her. Men meget rigtig vi kom dertil uden problemer. Vi skulle dog igennem 2 vej betalings steder. Hvis man løber ind i mange af dem kan det godt nok blive en dyr fornøjelse.
Vi parkerede bilen i Monistrol de Montserrat. Det er derfra man tager ”la cremallera”. Det er en slags tog som kan klatre ganske godt i bjerge og cremallera betyder lynlås. Så jeg havde fårestillet mig at skinnerne åbnede og lukkede sig om os. Og sådan havde vi da også fået det fortalt.
Toget kostede 7.20€ for t/r, man kan også købe en billet der gælder for både museet og toget, som koster 12€.
Men vi ville ikke på museum, vi ville hellere ud og gå, hvis vi kunne komme til det. Vi havde fået at vide at funicularen ikke kørte nu, pga. den årlige renovering.
Montserrat er som sagt nogle hellige bjerge de har her i Catalonien, når man har taget toget til sin endestation så er man kommet til et kloster og en stor kirke.

De har næsten bygget op en hel by rundt om klosteret, med museum, turistinfo, restauranter, butikker osv.
Montserrat er et pilgrimsmål for mange, først og fremmest for folk fra Katalonien men også fra resten af Spanien. Inde i kirken har de en sort madonna, som folk kommer og beder til.
Sayuri havde læst på nettet at kl.13 skulle der være et kor der sang. Men da det var søndag så var det ikke sang med en messe. Heldigvis så fandt vi ud af det før den startede så vi lige så stille kunne liste afsted.

Nu hvor vi var her så ville vi også se den sorte madonna. Så vi stillede os op i kø. Køen den var mega lang. Men det gik rimelig hurtig alligevel da det man gør når man når op til hende er hurtig overstået. Man skal røre ved hende og måske tage et billed. Vi fik taget nogle billeder af hende og taget nogle billeder ud over kirken.

Historien om den sorte madonna.
En dag var det nogle hyrder der så et mærkelig lys inde fra en hule, og da de gik derhen for at undersøge det fandt de den sorte madonna. De fik det fortalt til biskoben af Vic og han og andre præster kom for at se. Og siden da begyndte folk at komme og tilbede hende. Præsterne besluttede sig for at hun skulle flyttes til et sted der var nemmere at komme til, til en større by. Så med en stor procession skulle hun flyttes. Men da de kom et stykke op ad bjerget blev hun så tung at man ikke kunne flytte hende længere og så besluttede de at de ville bygge kirken der. Og det gjorde de så.

Den historie har jeg altså hørt før. Og det var så tæt på hjemme som Samsø. Ilse Mades hellig kilde.

Der hvor de fandt hende har de i dag bygget et lille kapel, hvor de har sat en lille kopi af hende. Der er også en lille udstilling om stedet og fundet. Det lille kapel bliver også af mennesker til bøn og for at bede hende om alt muligt. Vi kom ind i et lille rum med en bænk med en masse ragelse på og først syntes John altså at det var nogle meget mærkelige ting der blev solgt. Men det viste sig at det var gaver til madonnan for at have hjulpet mennesker der havde bedt om hjælp. Udefra de breve jeg læste så beder man først om noget og når det går i opfyldelse så går man hen og siger tak og giver det man i sin tid lovede hende.
Der var en f.eks. en hund der skulle opereres for noget og hvis operationen gik godt skulle hun få hundens yndlings bold. Operationen er åbenbart gået godt fordi bolden var der.
Det var lidt sjovt.

Da vi købte vores billeter fik vi at vide at funicularen var lukket. Men vi fik ikke at vide at der faktisk var 2 og at det kun var den ene der var lukket. Hvordan skal jeg forklare en funicular. Det er et bjerg gående tog.
Den der gik op til toppen af bjerget var lukket, men der var yderligere en som gik nedad, ned til det lille kapel hvor madonnaen blev fundet. Men vi ville også ud og så så vi besluttede os for at gå ned og så tage banen op igen. Det var en rigtig god gå tur. Med flot udsigt og frisk luft. Stien derned var også rigtig god og bred.

Da vi skulle tilbage igen var det meningen at vi ville tage funicularen, men tiderne passede ikke rigtig så vi skulle vente i ca 20 minutter før vi kunne komme op, så vi besluttede os for at gå op igen.
Det var lidt varmt. Puha Her oppe i bjergene er der kun 4 grader varmt i dag. Men efter denne gåtur så havde jeg det som om her var 30 grader.

Efter en god tur så var det godt at komme hjem. Vi var bare hjemme om aftenen, vi så en film i fjernsynet og så gik vi i seng.

Dette indlæg blev udgivet i Rejse, Spanien og tagget , . Bogmærk permalinket.