Vikingeblusen

Jeg har længe gået og tænkt på at jeg vil prøve kræfter med at lave mit eget design, på en bluse.
Nogen gange har jeg haft nogen ideer, men alligevel ikke været helt tilfreds og så er det ikke blevet til noget.

Jeg har længe vidst hvilket garn jeg gerne vil strikke i.
Og det er Lucca fra BC garn. Det er et super blødt og simpelthen vidunderligt uldgarn 😀

Og så er det at jeg har fået en ny yndlingsbog: ”Vikinge mønstre i strik” af Elsebeth Lavold.
Hun kommer fra Sverige og har efterhånden udgivet rigtig mange bøger. Og jo mere jeg har læst om hende, har jeg fundet ud af at indenfor strikkekredse så er hun nermest verdenskendt. Jeg havde bare aldrig hørt om hende. 😉
Hun har lavet så meget i vikingestrik at, hun har lavet en vandreudstilling, hvor hendes designs bliver udstillet sammen med de vikingeting hvor hun har fået sine mønstre fra.
Lige nu er den i USA. Jeg glæder mig til den kommer tilbage til Skandinavien, den vil jeg gerne se.

Der findes ingen arkæologiske fund, som viser at strikningen som teknik var kendt i vikingetiden. Det kan skyldes, at tekstiler er forgængelige, men det sandsynligste er, at vikingerne ganske enkelt ikke kunne.
Så snoningerne i denne bog er hentet fra fund fra vikingetiden. Tegn og snoninger og fletninger fra våben, sten, smykker, bæltespænder, brugsgenstande.
Som Elsebeth så har omsat til strik.

Dette er et projekt der kommer til at tage lang tid og jeg kommer nok til at være nødt til at lave utalige strikke prøver for at få det hele til at passe sammen.
Jeg vil skrive om mine med og modgange her på bloggen, så det vil være muligt at følge med i hele processen.

Men jeg føler mig meget heldig, fordi jeg har hjælp inden for rækkevide. Maria fra Mariahønen står altid klar med en hjælpende hånd og gode ideer!!! 😀 Tak for det, Maria. Hvad skulle jeg dog gøre uden dig!! 😀

Dette indlæg blev udgivet i Håndarbejde, VikingBluse og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

