Strikkeprøve- Sankt hans kors

Så er jeg blevet klar med endnu en strikkeprøve.
Den har taget lidt tid at lave, da den er ganske stor. Men alligevel, havde jeg ikke tænkt mig at jeg skulle bruge den til noget. Fordi hvad skulle det dog være???😉
Jeg blev færdig med den i onsdags til Strikkecafeen i Mariahønen.
Og de andre syntes at det var super ærgelig at, jeg havde siddet og strikket prøven og ikke ville bruge den, så de begyndte at komme med forslag til hvad jeg kunne lave ud af den.
Og det endte med at jeg faldt for ideen at, jeg vil lave den om til en pude.

Som skrevet før, fandt jeg jo ud af at, for at man skal kunne se snoningerne tydeligt skal de strikkes som retmasker på en vrang baggrund. Men det er lidt surt, fordi når jeg så strikker rundt på rundpind så betyder det at jeg kun skal strikke vrangmasker. Og det er ikke ligefrem min yndlings beskæftigelse.

Jeg har en ide om at jeg vil lave et “Sankt Hans kors” på ryggen.
John kom så med et forslag at, jeg skal lave en vrang firkant/rombe, som bliver afgrænset med en kant. Og så ville alt rundt omkring kunne være retstrik.
-Ja, sagde jeg ikke at han var god!!!!!😀

“Sankt Hans korset” var et almindeligt symbol i vikingernes verden, og den ansås for at bringe lykke.
I Danmark er der fundet “Sankt Hans kors” hvor, der er trukket en ring igennem sløjferne
bl.a. et sværdgreb fra Hedeby og et guldspænde fra Hornelund.
Så jeg synes det er passende at jeg synes den er den flotteste.
Hornelund ligger ved Varde, og skatten indeholdt to dragtspænder og en armring. De to spænder er de fineste fra Danmarks vikingetid.
Dragtspænderne kan ses inde på Nationalmuseet.

“Sankthanskors” lader til at være et svensk navn eller det navn Elsebeth Lavold har givet dette kors. Fordi når jeg googler det på dansk, kommer der ikke noget som helst frem.
Men vi kender også symbolet her i DK fra f.eks. by og landkort eller vejskilte, er det symbolet på museum eller en seværdighed.

Dette indlæg blev udgivet i Håndarbejde, Strik, VikingBluse og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Strikkeprøve- Sankt hans kors

  1. Pingback: Det var vist en ommer :-( | Lindas-netsted

  2. Pingback: Islandsk vest med blomster og vikingsymbol | Lindas-netsted

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

