Tatra-Bjergene

Et “Must see” når man er i Krakow er en tur til Tatra-bjergene.
Smukkere natur er det svært at forestille sig som er så nemt tilgængelig.
Men det er det rigtig mange andre der også har fundet ud af, så hvis man ønsker en tur i tosomhed, så er det ikke muligt.
Og Polakkerne kan godt lide at vandre har vi fundet ud af.
Vi mødte tonsvis af andre vandrere, men der var ikke rigtig nogle turister!!
Vi købte et kort i Zakopane, hvor der var de forskellige vandreruter på. Vi købte vores i et supermarket.
Måske ville vi have kunnet få et bedre kort på turistinformationen eller måske fået et gratis med medfølgende info. Men vi brugte ikke turistinformationen.
Vi gik ud af Zakopane og mod byen Kuznice, den ligger klods opad Zakopane og består vist udelukkende af hoteller, restauranter, kiosker og svævebanen som kan tage dig et stykke op i bjergene.

Vi valgte at følge en blå rute, fra Kuzevice, som ville føre os til et sted der hedder “Hala Kondratowa”.
Den rute førte os igennem noget meget smuk natur, dog går det kun oppad. Phyyha!! og i denne varme!!!
For det meste havde vi høje træer på begge sider af os men vi kom da nogle gange til lysninger som denne(for neden).
Lysningen var del af et “rasthus” eller en restaurant eller lignende. Men det lå lidt langt væk fra vores sti så vi gik ikke derhen.

Vi havde set på vores kort at der også ville komme en rasthytte på vores vej🙂 Den glædede vi os til at komme frem til.
Det var den som var vores mål. Og mange andres mål.
Jeg tror at der er mange der går derop og bliver deroppe hele dagen og går ned igen om aftenen.

Her fik vi et tiltrængt hvil og nogle flasker vand. Udsigten over bjergene er betagende.
Vi fandt et sted i skyggen og der blev vi siddende i lang tid og skuede ud over bjergene.

Efter vores pause i Hala kondratowa, besluttede vi os for at gå lidt videre. Vi syntes vi havde energi til mere. Vi havde 2 veje at vælge mellem, vi kunne fortsætte på den blå rute og vende rundt når vi syntes den blev for stejl. Den fortsatte nemlig op på bjerget, Giewont, der er 1894 meter højt.
Eller vi kunne tage en grøn rute og efter nogle timer havne inde i Slovakiet. Men selvfølgelig skulle vi vende rundt før vi kom så langt, eller hvis vi syntes det blev for stejlt.

Landskabet forandrede sig lidt efter vores pause. Nu havde vi bedre udsigt til både højre og venstre.
Vi valgte at fortsætte på den blå rute lidt. Men da det begyndte at gå for meget opad, sagde jeg stop!!! Jeg gider ikke gå mere oppad!!!
Vi vendte rundt, men energien var der stadig så vi begyndte at gå mod Slovakiet. Den var endnu mere åben, men det gik stadigvæk støt oppad.

Tilbage i Zakopane gik vi igennem gågaden. Der var en leben uden lige. Det var lidt som at gå en tur på Bakken. Vi fik noget at spise, før vi fandt vej tilbage til den lille røde.
Den lille røde havde det fint, vi havde fundet en god parkering til hende på en vej lidt udenfor centrum.
Der parkerede vi gratis, men var så nødt til at gå lidt længere.

Vi havde valgt at tage til Zakopane i bil. Hvilket ikke var en kæmpe succes😦
Vi kom 1½ time senere end beregnet pga. trafik propper.
Vi var også lidt usikre på hvor vi kunne parkere.
Men fandt som sagt et sted, lidt udenfor centrum.

Dette indlæg blev udgivet i Øst Europa, Rejse og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.