Wolne pokoje

Polsk er et spøjst sprog.
Som faktisk næsten er til at forstå… men kun næsten😉
Som f.eks normal, hedder normalny
Og lige som normal er der en masse ord som de bare har sat et y efter og ellers er det de samme ord.
Og på den måde blev jeg også ganske færm til at læse hvornår der kom fotofælder, så John kunne nå at sætte farten ned.
Fordi Radary controly, det er da til at forstå.😀

Men så er der også de gange hvor man godt kunne komme lidt galt afsted. Som da vi ville en tur til Tatrabjergene.
Vi har læst i vores guidebog at i Polen er det ganske normalt at tage den på stop.
Lige pludselig ser vi nogle der vil til Wolne Pokoje, tja.. vi er kun 5 km fra vores mål så vi kan ikke rigtig hjælpe dem. Så kommer der flere der vil det samme sted hen. Nogle af dem sidder t.o.m i sine biler.
Men naiv som jeg er tror jeg at det er deres biler der er brudt sammen og vil have et lift hjem.
Wolne Pokoje må godt nok være et meget populært sted, så mange som vil dertil.

Lige pludselig ser jeg dog at ordene Wolne Pokoje står sammen med det tyske ord Zimmer.
-John, alle disse mennesker de vil ikke til Wolne Pokoje, Det er nok b&bs. så faldt den 25-øre ned.

Da vi kom hjem fra vores tur ville jeg lige tjekke at jeg nu havde ret.
Og skrev i google translate: Wolne Pokojo, hvilket betyder GRATIS FRED!!!! ÆHHHØHHHH!!!!!😉 Der må da være en fejl.
Men TJAAAA… Jeg vil da gerne have lidt GRATIS FRED!!! Det ville ikke skade det mindste.

Så fik jeg lige tjekket mit billed og så at det skulle staves Pokoje, med e og ikke med o.
Og så betød det gratis værelser.
Kan I ligesom mig se problemet?? Hvem lejer gratis værelser ud???

Nu har efterfølgende har jeg set at Pokoj* også kan ende med u. Men det har jeg endnu ikke oversat, men det skal da blive spændende.

Dette indlæg blev udgivet i Øst Europa, Rejse og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

