Budapest 1. dag

Jeg har ikke så meget tid. men jeg skal nok arbejde videre med inlægget og få lagt ind nogle billeder!!

Efter morgenmaden, spurgte vi på hotellet hvordan vi kom ind til centrum. Vi bor jo på en ø lidt sydpå og centrum er ikke indenfor gåafstand.
Vi skal gå over broen og så tage første bedste bus og kun køre 1 stoppested. Vi kommer ombord på bussen og vil jo købe billet. Men vi kan ikke få kontakt med chaufføren og han og efterhånden også resten af dem, virker fuldstændig ligeglade med om man har billet eller ikke.
Der var en sød dame der prøvede at hjælpe os, men uden resultat, fordi så skulle vi af.
Men vi er jo ikke sådane at vi bevidst kører uden billeter og her, hvor vi skulle skifte bus, vidste vi at vi kunne købe billeter.
Vi har besluttet os for at købe dags billeter. Sådan umiddelbart er det det vi for mest ud af.
Herfra tog vi bus 23 ind mod centrum.
Lige pludselig ser vi vores dame fra før, da hun lige pludselig bankede John på knæet. Vi var nået til ende stationen.
Vi står af, men ved ikke rigtig hvor, vi skal gå hen for at komme videre ind mod centrum, så vi følger bare efter alle de andre.
Vi ender oppe ved en sporvogn, hvor vi spørger en ung fyr. Men han kan ikke engelsk han siger bare ja, da vi pegede på sporvognen og spørger: City-center?
Vi hopper ind og kører så over Donau. 😉
Men det skulle vi ikke…. så vi stod af efter en station og tog en anden sporvogn tilbage igen. I stedet tog vi en sporvogn langs med floden og stod af efter nogle stop. og gik ind mod centrum.
Det er varmt, så vi smuttede ind på første bedste cafe og fik en limonade hver.
Vi fortsatte ned langs med gågaden. Budapest er en rigtig hyggelig by, med rigtig mange imponerende bygninger.
Men desværre ved vi faktisk ikke noget om den. Vi har ikke nogen guide bog med, og jeg har heller ikke læst om byen på nettet.
Så jeg var lidt lost og vidste ikke rigtigt, hvad der var værd at se.
Vi prøvede at finde turist informationen der skulle ligge inde på en plads i centrum. Men vi kunne ikke finde den, vi fandt istedet en cafe, hvor vi fik noget at drikke.

Vi fandt ud af at på den anden side af Donau ligger Buda-borgen.
Den ville vi bruge vores eftermiddag på.
Vi gik over en af de flotte broer der krydser Donau og stod og stenede lidt over den flotte udsigt ud over floden.

På den anden side af floden gik en funicular op. Ved at tage den sparer man sig selv for en hel masse trappetrin og der er at foretrække i denne varme.

Vel oppe, går vi rundt og kigger.
De kan noget med imponerende bygninger her i Byen.
Og noget andet de kan er noget med hustage. Der er rigtig mange der er super flotte. Mig og John kunne lave en hel bog med billeder af kun hustage.

Vi fandt også en turist information, langt om længe, Jeg fandt en turistbrochure på dansk, og så fik jeg lidt fortalt om hvad der var at se heroppe på borgområdet. Området er nemlig super stort. Med kirken (fra ovenover), borgen som idag er museum og mange andre store imponerende bygninger.
I bjerget under borgen er der nogle huler. jeg har ikke helt kunnet finde ud af om de er menneskeskabte, men det tror jeg næsten.
De er i hvert fald blevet udvidet af mennesker til den labyrint det er i dag.

Da vi først så disse hulemalerier, tænkte vi: WOW!!!
Men lige bagefter tænkte vi at det kan vel alligevel ikke passe, og ganske rigtig det kunne ikke passe.
Det er efterligninger fra andre steder i Europa. Men nu hvor man ikke kan komme ind og se den ægte vare.
Mange af de ægte grotter med hulemalerier er lukkede for turister, for at bedre kunne bevare malerierne.
Så er det jo fint at man kan se dem her!! 😉

Det var den første del af labyrinten som var fyldt med prehistoriske hule malerier.
vi gik videre gennem mørke, våde gange. Der var sat op lidt elektrisk lys, som blev supleret op med flagermus lamper. Men alligevel var det mere mørkt og dunkelt end lyst, hvor man hele tiden kan se hvor man går.
Vi kom ind i et rum med en fontæne og til vores store overraskelse var det vin der kom ud af den.
Men der var skilte om at vinen ikke var drikbar!! 😀

Men der stod nogle tomme glas, så der er åbenbart nogle der har prøvet det 😀 Jeg håber ikke de blev syge af det!! 😉
Jeg kan ikke huske hvor lang labyrinten er. Men det føles som om den er meget lang.
Vel ude igen, nød vi udsigten endnu en gang ud over Donau.
Vi har efterhånden mere end en million billeder ud over Donau.
Donau fra forskellige vinkler, Donau med en bro, Donau med Linda ude på en bro, Donau med John O.S.V. O.S.V

Dette indlæg blev udgivet i Øst Europa, Rejse og tagget , , . Bogmærk permalinket.

3 svar til Budapest 1. dag

  1. Hold da op – sikke en første dag!
    Jeg rejser selv til Budapest her i slutningen af juni og håber, at det ikke bliver helt så forvirrende, selvom jeg skal af sted selv.
    I virker til at have set en hel masse allerede, og jeg skal også lige læse dine andre blog posts, så jeg kan få lidt inspiration til min egen tur. Hvor mange dage var I af sted i alt?

    • Linda siger:

      Hej Marie.
      Vi var i Budapest i 5 dage og det var ikke en eneste dag for meget.
      Snarere det modsatte. Det var for lidt 🙂 Det er virkelig en spændende by.
      Jeg tror at grunden til at vores første dag var så besværlig var fordi vi boede udenfor centrum, vi var nemlig på bilferie og ville have et hotel hvor vi kunne have bilen med uden at den skulle stå ude på gaden.
      Vi boede på et bådhotel syd for centrum.
      Så jeg er ganske sikker på at du får en nemmere rejse end hvad vi havde.
      God tur!!!!

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

