Et hæklet sjal

Alt håndarbejde har haft en velfortjent pause her over sommeren.
Men nu er det tid til at starte op igen.
Jeg har nogle ufoer fra før sommerferien, men jeg tror jeg skal kun kigge på dem lidt endnu og så kastede jeg mig over et nyt projekt.

Jeg gik nemlig hen til Maria i Mariahønen og lod mig inspirere!!!!
Det er skønt, så behøver man ikke gå tilbage til det man var igang med.

Maria er igang med at hækle et sjal med “skæl”.
Ikke det man kan få i hovedbunden med skæl som i skællene fra en grankogle.
Jeg må nok hellere vise det:

Og sådan et, ville jeg altså også lave.
Men det var en prøvenøgle af et garn hun ikke har endnu, som hun hæklede det af.
Det kommer engang til efteråret!!🙂
Så jeg gik på jagt efter garn jeg ville bruge.
Og fandt dette garn:
Fra Järbo – super soft cotton
Det som jeg dengang beskerv som “en sommereng”
Det synes jeg stadigvæk, så garnet er handlet hjem og jeg har startet på det.

Garnet er lidt tykt, så for at sjalet ikke skal “pølse” for meget i nakken, når man bruger det vil jeg hækle det i et V, eller jeg kalder det for vinger.
Jeg skal nok vise hvad jeg mener når jeg kommer så langt.

Dette indlæg blev udgivet i Håndarbejde, Hækling og tagget , , . Bogmærk permalinket.

6 svar til Et hæklet sjal

  1. daisy siger:

    Jeg er ret vild med det mønster, har du en opskrift på hvordan man starter
    Venlig hilsen
    daisy

    • lindasnetsted siger:

      Hej Daisy
      Man starter ved at lave 5 luftmasker, som man sætter sammen til en ring med en kædemaske.
      I ringen laver man 6+6 stangmasker, altså 12.
      Skub maskerne lidt sammen så de bliver til et U.
      På den sidste stangmaske gør man en kædemaske og derefter 4 luftmasker og en dobbelt stangmaske også rundt om den sidste stangmaske.
      Så skal du gøre en luftmaske, 1 dobbelt stangmaske, 1 luftmaske, 1 dobbelt stangmaske i ringen. Og så 1 luftmaske, 1 dobbelt stangmaske, 1 luftmaske, 1 dobbelt stangmaske i første stangmaske fra første stangmaske.
      Nu skulle du meget gerne have 3 Ver.
      Nu skal du hækle tilbage: 3 luftmasker, 5 stangmasker ned langs det første “ben” i Vet, og så 6 stangmasker op. I det næste V laver du bare en kædemaske og så hækler du 6 stangmasker ned og 6 stangmasker op i det sidste V. Og så er den række færdig.
      Så skal du tilbage igen, du får hele tiden flere “skæl” ved at lave et V mere i start og slut i stangmaskerne fra forrige pind.

  2. lindasnetsted siger:

    Jeg har for et stykke tid siden fået opfrisket hvordan man starter på sjalet, og det er desværre ikke sådan som jeg beskriver det i anden kommentar.
    (drejer sig kun om de 5 masker i en ring, tror jeg, det andet er rigtig nok)
    Desværre har jeg glemt det igen.
    Men det sjal jeg har taget billed af her oven over er startet på den”forkerte”måde og som I ser kan det også lade sig gøre.

    Linda

  3. Pingback: Poncho i bomuld | Lindas-netsted

  4. Anna-Lise Drake siger:

    Hej Linda. Vi er på camping i Harboøre. Jeg købte noget lækkert garn og opskrift på et sjal. Jeg forsøgte at oversætte opskriften til praksis. Det var ikke nemt og tilsidst opgav jeg. Jeg gik på nettet, og fandt det samme sjal hos dig. Så startede jeg med nyt håb, og det var nemt, da du har skrevet en rigtig god vejledning. Tak for det. Venlig hilsen. Anna – Lise Drake.

    • Linda siger:

      1000 tak Anna-Lise.
      Det var godt du kunne bruge min vejledning da den anden ikke var lige så nem.
      Og held og lykke med sjalet.
      Det er et superflot sjal.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

