Klintholm kalkgrave

I søndags tog mig og John ud til Klintholm kalkgrave.
Det ligger lidt nord for Lundeborg og der er virkelig flot.
Der ligger også en strand i nærheden og der kom jeg ofte da jeg var barn, men dengang kom vi kun for at bade, jeg vidste slet ikke at der var så flot rundt omkring.
Men det havde nok alligevel ikke interesseret mig synerligt.
Der er en god gå tur, men vil man se det rigtig flotte, skal man altså gå ind i dyrefolden henne ved søerne.

Men vi fik ikke rigtig set “kalken”, vi vidste ikke rigtig hvor vi skulle kigge.
Det der er specielt ved kalkgravene er at man tydligt kan se overgangen mellem 2 tidsperioder.
En gang har det svømmet hajer rundt her i et varmt tropehav.
Men vulkan udbrud og jordskælv ændrede det tropiske hav til et koldt polarhav.
Tropehavet efterlod hvid kalk. Kalken er fra skeletter fra nogle dyr der hedder bryozoer, de levede i kolonier, der dannede store banker.
Og for at det ikke skal være løgn, så bliver denne tidsperiode som varede i 5 millioner år kaldt for Danien (efter Danmark)
Denne varme periode efterfulgtes av en kold periode som kaldes Selandien og den er opkalt efter sjælland.
Der kunne ikke leve mange dyr i det meget koldere vand. Så havbunden blev istedet fyldt med fint ler og kalk. Og det er det der kaldes mergel og farven er mere grå.

Her kan man også være heldig at høre klokkefrøer.
Men man skal huske at den der fredet og ikke må fjernes herfra.
Jeg kunne godt tænke mig at høre en rigtig klokkefrø på et tidspunkt.
Hvis jeg ikke husker forkert er det i maj og juni man kan være heldig at høre den.

Vi gik videre og så disse smukke køer.
De var allesammen helt hvide, det så virkelig flot ud mod det grønne græs.

Dette indlæg blev udgivet i Fyn og Øer, Ture i Danmark og tagget , . Bogmærk permalinket.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

