Den Hirschsprungske samling

I går ringede telefonen og det var Lucy der var tilbage i Danmark.
Desværre kun for en lille kort visit og vi aftalte at vi skulle ses i dag.

Hun ville gerne på et museum og hun havde fået den Hirschsprungske samling anbefalet.
Det er en af de mange gode ting, ved at få besøg fra udlandet.
Jeg får set ting i København jeg ellers aldrig ville se.

Jeg havde ikke engang hørt om denne samling før, i hvert fald ikke hvad jeg kunne huske.
Så jeg skulle lige på internettet for at finde ud af, hvad det var og hvor det lå! 🙂
John ville gerne med, han kendte godt dette museum og havde rent faktisk fortalt mig om det.
JAJA… der ser man… Har jeg ikke hørt efter når John har fortalt om stedet. Ups!!

Det var et super flot museum, med rigtig flotte og interessante malerier.
Der var mange forskellige kunstnere, både for mig kendte og ukendte, Og stort set ikke noget “bras” imellem.
Kunst kan godt kede mig, især hvis jeg ikke synes malerierne er flotte, eller på en anden måde interessante.

Vi så bl.a. mange billeder fra Italien og fra steder som vi også har været.
Det er en sjov tanke at, kunstnerne for mere end 100 år siden har været de samme steder som jeg besøgte for mindre end en måned siden.
Det er måske kun mig der synes det er en sjov tanke.
Men en af kunstnerne havde været i Paestum og malet de flotte templer, den gang måtte man gerne gå rundt mellem ruinerne😉

Der var også en stor samling af Skagens malerne, i sær var der mange af Krøyers værker, da han og Hirschsprung var gode venner.

Jeg ved ikke rigtig om det kun var en sær udstilling eller om det er en fast, men inde i et af værelserne var der billeder fra Viborg domkirke. Det var vist de skabeloner der var blevet brugt til kirkens vægmalerier.
Viborg domkirke har nemlig virkelig flotte vægmalerier fra gulv til loft.
Mig og John besluttede os på stedet at vi var nødt til at tage på en lille weekend tur til Viborg!!!🙂
De malerier skal ses!!!
Jeg googlede lige Viborg domkirke for at finde nogle flotte billeder at vægmalerierne.

Museumet åbner daglig kl. 11.00 – 16.00. Dog undtaget tirsdag, hvor det er lukket.
Museumet koster 50 kroner for en almindelig voksen billet, det er dog gratis om onsdagen.
Museumet ligger i Østre anlæg, tæt ved statens museum for kunst.

Dette indlæg blev udgivet i København, Ture i Danmark og tagget , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Den Hirschsprungske samling

  1. Pingback: Den Jødiske kirkegård | Lindas-netsted

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

