Sorø

I dag har vi været en lille tur i Sorø.

Vi var på vej hjem fra Fyn og ville gøre en tur ud af hjemturen.
Vi har aldrig sådan rigtig været i Sorø, men har hørt at det skulle være en rigtig hyggelig og flot by.

Vi ville se kloster kirken og Akademiet og bare gå en runde inde i byen.
Men allerførst ville vi tage vores madpakker med ned til søen og finde en fin solrig plet der.

Vi var lige blevet færdige med at spise, da 3 lidt aldre mennesker kommer gående forbi os. Vi siger -Hej, og det gør de også, hvorefter en af damerne udbryder henvendt til os -Det er ikke så dårligt det her.
Jeg kunne ikke lade være med at svare, at jeg syntes det så dejligt ud.

De var på vej rundt om hele søen og vi fik at vide at den var ca. 8 km. Det var da en god ide tænkte vi, også begav vi os ud på sammen tur.
Men havde vi ikke mødt disse mennesker havde vi ikke tænkt tanken at gå rundt om den… Den så nemlig meget stor ud, meget mere end 8 km.
Den var faktisk mere end 8 km. Hele runden rundt er 8,9 km.

Men hele turen værd!!!

Vi afsluttede med et besøg i klosterkirken.
Kirken er et besøg værd, for sådane nogle som os, der kan lide historie.

Kirken blev bygget af ærkebiskop Absalon og alle fra hans slægt (Hvide) ligger begravet her.
Selv ligger han begravet helt oppe forran, sammen med nogle af Danmarks konger.
Her har mig og John så lavet noget af en brøler, da vi ikke havde undersøgt hvem af Danmarks konger der lå begravet her.

Christoffer II ligger her, sammen med sin søn Valdemar IIII.
Men vi kunne ikke komme i tanke om hvem Valdemar IIII var og det var da også for dårligt at det romerske tal IV blev skrevet forkert.
Da vi kom hjem fandt vi ud af at det var Valdemar Atterdag.
Det kunne jeg faktisk godt have tænkt mig at vist før jeg gik ind i kirken.
Da jeg så ville have ofret lidt mere tid på hans grav.
Han var trods alt den konge der samlede Danmark igen efter en meget urolig periode, hvor Danmark var uden konge i 8 år og fuldstændigt pantsat til de holstenske grever.

Dette indlæg blev udgivet i Sjælland, Ture i Danmark og tagget , , . Bogmærk permalinket.

3 svar til Sorø

  1. Ninna siger:

    Ja, Valdemarer er nog nogle af vores bedste konger. Valdemar den store, Valdemar Sejer og Valdemar Atterdag. Undre hvorfor man valdte Frederik og Christian til kongenavne.

  2. lindasnetsted siger:

    Ja… Jeg kan heller ikke rigtig forstå det.
    Valdemar er et rigtig flot navn, synes jeg.
    Frederik har dog også nogle gode konger på samvittigheden.

    Hvor Christian derimod er et rigtig dårligt valg. Næsten samtlige af vores konger der har hedt Christian har været nogle rene psykopater.

  3. John siger:

    Så er det ikke engang “løvn” 😀

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

