Overlevelse rundt Gyrstingesø

Så er turen kommet til at vi skal gå rundt om Gyrstinge sø.
Det er dog stadigvæk ganske gråt og det regnede også en lille smule for lidt siden, men det ser faktisk ud som om der vil være en mulighed for at komme rundt i nogenlunde tørvejr.

Gyrstinge sø ligger nord for Ringsted, mellem Ringsted og Holbæk.
Turen rundt om søen er ca. 12 km.
John han har boet oppe på Søtoftegård, den gang den var en højskole. Så han kender turen rundt om, der er fine stier hele vejen.

Så vi starter frisk ud med at gå gennem skov.

Det er rigtig hyggelig og vi for snakket og planlagt lidt mere indfor vores hærvejstur.
John fortæller også en masse sjove historier fra dengang han var på højskole her.
Noget af det bedste i hans liv, undtaget at blive gift med mig, forstås!!😉
Inde i skoven kunne man ikke se søen, den er efterhånden lidt vildvokset, men efterhånd kom vi tættere og tættere på søen for at til sidst gå langs den.

Nede for enden af søen har man bygget en dæmning, med en sluse ude på midten. Derfra har man en god udsigt over hele søen.

Vi drejede om hjørnet ved den anden ende af søen og fortsatte et stykke mere, men så stoppede stien. Bare sådan!!!!!

-Det ser ud som om der er nogen der har gået her, sagde John, og det har det nok også, bare ikke et menneske men et dyr!!
Vi fulgte i sporet og kom ud til et markskæl.
I starten var der rimelig nemt at gå.

Men det blev værre og værre. Og planterne blev højere og højere.
Vi famlede os frem, igennem tidsler, brændenælder, Kamille, og bønner.
Vi kunne ikke se jorden og de dybe plovrænder der var, så vi snublede ustandselig.

Men alt har en ende også denne mark, så kom vi hen til næste mark.
Tilbage i Johns højskole tid gik der Tyre inde på den mark!
Puha!!… Efter dette var en flok tyre ikke det jeg havde aller mest lyst til😦
Men heldigvis var tyrene skiftet ud mod får, som var mere bange for os end hvad vi var for dem.
Men før vi kunne komme ind på deres fint afgræssede arealer, skulle vi lige igennem en masse brændnælder.

Men efter at den sti som john kende stoppede. Bare Sådan!!
Så havde vi svært ved at finde tilbage på noget der lignede den rigtige vej.
På et tidspunkt siger John
-Vi skal altså den vej, over det hegn.
-Men det kan jag altså ikke komme, det er for højt, svarede jeg.
Der var ikke nogen låge vi kunne åbne eller stige at klatre over.
-Jeg smider dig bare over.
Og så gjorde han det i bogstavligste forstand under højlydte brokkerier fra mig.
(Hvis I har set Ringenes Herre, del 2, hvor Aragorn smider Gimli over for at slås med orker, det så ud lidt ligesådan😀 )
Men det var en D-tour, vi kom ikke nogen vegne og måtte over hegnet igen.
Så jeg måtte finde mig i at blive smidt over en gang til.
Nu varede det ikke længe før vi fik øje på søen igen og den skov vi ledte efter som vi faktisk skal ind i.

Det er bare det at den ligger på den anden side af den fold vi lige er kommet ud af. Så fandeme om jeg ikke bliver nødt til at blive smidt over engang til.
Her skal vi også over en bæk, John for smidt nogle sten i bækken så vi har noget at gå på uden at få alt for våde fødder.😦
Vi kommer dog ikke langt på den anden side af bækken før vi bliver stoppet af endnu et hegn.
Men det hegne er altså noget højere end dem tidligere, så jeg nægter simpelthen at blive smidt over. John kan heller ikke hoppe over alligevel. Så vi går et stykke, til John synes det er lavt nok og så tog han fat og fik mig smidt over igen.

Endten er det mig eller så er det ham, der lander lige midt i et hvepsebo. Jeg fik 2 hvepse op under min bluse, den ene nåede at stikke mig før jeg fik den ud og jeg havde jo ikke drømt om at der kunne være 2. Så lige pludselig mærkede jeg en mere. Jeg hylede og skreg og fik blusen af i en fart og så begyndte jeg at løbe.
Det må have været et ømt syn, mig komme løbende uden tøj på.
Hold kæft hvor vi løb.
ALDRIG HAR JEG VÆRET UDSAT FOR SÅ AGGRESSIVE BIER
Men vi slap væk,jeg nåede at blive stukket 2 gange, 1 på maven og 1 på indersiden af overarmen.
John nåede at få et stik på albuen.

Efter alle disse strabadser var vi blevet sultne!!!

Et Velfortjent hvil!!!😀
Resten af vores tur forløb meget fredeligt.
Vi fandt tilbage på sporet og hen til den lille røde.
Men vi var godt nok mættede på oplevelser.
Vi kørte til nærmeste storby og købte en masse chokolade😀

Dette indlæg blev udgivet i Sjælland, Ture i Danmark, Vandretur og tagget , , . Bogmærk permalinket.

5 svar til Overlevelse rundt Gyrstingesø

  1. Ninna siger:

    Jeg kan godt forstå de bier. Jeg skulle også blive tosset om der kom nogle kämper trampende ind på min område.

  2. Linda siger:

    Alltså mamma, du skall inte hålla med getingarna😉
    Hade vi set at dom var dær hade vi jo givetvis inte hoppat øver dær!

    Jag hade faktisk ont 4 dagar efter, och såg først då at geting bråden fortfarande sat i magen på mig. ØV!!!!!
    Vi ses i morgon!!!

  3. Lyder som en hyggelig tur i havde jer, trods stien pludselig endte, og du måtte smides over hegnet flere gange. Godt du blot er en lille spirevips så, så John nemt kan smide dig over😉

    Ærgerligt med bistik, men godt du ikke er allergisk, jeg er gang blevet stukket da jeg arbejdede i en bager-butik, der er jo mange hvepse og bier, Og jeg blev så dårlig at min kollega måtte hente noget på apoteket, så jeg blev god igen, om det var creme eller piller kan jeg ikke huske, da det er over 15 år siden, men dårlig blev jeg, og var næsten besvimet.

    Men skønt at læse din fortælling, du skriver så livagtigt, næsten som at være der selv🙂

  4. Linda siger:

    Tak Henriette!!
    Ja, vi var også rigtig glade for at ingen af os er allergiske mod hvepsestik.
    Og det kommer helt sikkert til at være en gåtur som kommer til at sidde i hukommelsen i meget lang tid.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

