Hærvejen

14 dages selv pineri og tortur er nu veloverstået.
Det var et eller andet sted midt på turen jeg syntes det var det.
Jeg havde vabler, faktisk fra dag 2.
Mine lægge gjorde vildt ont. Mine achillessener var ved at tage død på mig. Mine fødder var ved at eksplodere. Min ryg og min lænd havde det ad helvede til.

Og for nok 1000 gang spurgte jeg mig selv… Hvorfor gør jeg sådan noget her???
🙂 Jeg gør det rent faktisk fordi jeg godt kan lide det.
Jeg synes det er sjovt.

Alltså ikke at have ont, men at se Danmark på gåben. Man får set og oplevet så meget mere når man går.

Og Hærvejen er jo et fantastisk stykke Danmarkshistorie.

Vi startede vores tur ved Viborg domkirke, nu hvor det er er en pilgrimstur så skal den jo starte ved en kirke. Og vi besøgte også nogle kirker undervejs, dog for det meste for at låne toilettet. Den skulle jo optimalt også slutte ved en kirke.
En vi snakkede med før vi tog afsted, mente at det bedste var at starte ved grænsen og gå op til Viborg domkirke. Men det er en tanke jeg ikke helt kan forlige mig med. Viborg er starten, den har aldrig været målet. Så nu blev det sådan at grænsebomen var vores mål.

Hærvejens vandrerute er 280 km lang ned til grænsen ved Bov. Den ender ved Bov grænsebom og fra Bovs grænsebom er der “kun” 3250 km til Santiago de Compostela.

Hærvejens vandrerute fører dig igennem noget meget flot natur. Så det er selvfølgelig ikke alle steder det er den oprindlige hærvej. Dengang var det jo ikke som nu… at det er vejen der er målet. Det gjaldt om at komme fremmad. Så de var jo ligeglade med at de kunne gå en kønnere rute om de gik en omvej på 5 km.

Den nordlige del af Hærvejen er mere naturskøn end den sydlige og man går ikke så meget på asfalt.
Den sydlige del er dog også meget natur skøn, vise steder.

Især fra kongeåen og frem til Rødekro.
Men det har meget andet at byde på. Der er meget mere historie i den sydlige del. Det er mere autentisk Hærvej.

Dette indlæg blev udgivet i Jylland, Pilgrims ruter, Ture i Danmark, Vandretur og tagget . Bogmærk permalinket.

3 svar til Hærvejen

  1. Ninna siger:

    Smukt natur. Og det var nog alle stabasserne värd. Broerne er virkelig flotte og stenene intressante. Velkommen hjem. Mamma og Pappa

  2. Linda siger:

    Jo… Det var det hele værd og jeg ville uden at tøve gøre det igen.

  3. Pingback: Vandrestøvler | Lindas-netsted

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

