Berlin muren

Jeg havde lige 2 timer at se muren.
Det er ikke nær nok, men et eller andet sted tror jeg at John er meget godt tilfreds med det. Fordi så har jeg jo ikke allerede set det hele når vi skal til Berlin sammen.

Jeg havde 2 timer, fordi så skulle jeg være tilbage hjemme igen. Franziska ville ankomme kl. 13.00 hjemme hos Lucy.
Astrid brugte formiddagen på en 3. tur med samme turbureau som igår, men idag havde de kun en tysk tur, så det havde jeg ikke lyst til.
Og Lucy benyttede ventetiden, på at Franziska kom til lige at få arbejdet lidt mere.
Så derfor var jeg alene afsted.

Jag tog toget til Nordbahnhof. Og allerede inde på selve stationen begyndte “Museet”
Nordbahnhof er en af spøgelses stationerne som medens dette var østBerlin blev helt forseglet.

Der blev bygget en spærremur ved indgangen til stationen, yderligere en nedenfor trappen og så var der bygget mur langs med hele perronen, så at de vest Berlinere der kørte med i toget/metron faktisk ikke havde en anelse om at der var en station.
Af en eller anden grund så tilhørte jernbanen russerne, men det var vestberlinerne der brugte den.
De ØstBerlinske stationer blev så bare forseglede så at man hverken kunne stå på eller af.

Nå, men når man så kommer ud fra stationen, kommer man op lige ved muren, langs Bernauer strasse.
Og hele Bernauer strasse fra Nordbahnhof til Metrostationen “Bernauerstrasse” er som et stort udendørs museum.

Man kan følge den indtagte mur noget af vejen. Langs med muren på begge sider, men mest på indersiden er der standere med masser af information. Om historien af murens tilblivelse, om livet på begge sider af muren, og meget mere.

På ydersiden var der standere der fortalte historier om mennesker der her havde prøvet at flygte over muren og nede på gaden var der små mindesmærker med navne på folk der enten forsøgte eller lykkedes flygte.

Under Bernauer strasse har der også været mange forsøg på at grave tunnler. Mange af dem mislykkedes, men nogle var ganske velfungerende. Denne hedder Tunnel 57 fordi at 57 mennesker lykkedes at flygte igennem den før den blev opdaget.

Det var lidt af et chok for de mennesker der boede på Bernauer strasse på østsiden. Den ene dag kunne de frit komme og gå mellem vest og øst Berlin, fordi at deres huse lå i øst men når de åbnede sin yderdør og gik ud var det vest.
Den anden dag blev deres yderdør og vinduer muret til og så måtte de bruge deres bagindgange.
Efterhånden blev alle dem der boede i disse huse forflyttet og husene blev revet ned så at kun den yderste fasade stod tilbage.
Dette er den eneste bevarede ruin af husene på østsiden af Bernauerstrasse.

På modsatte hjørne fra Nordbahnhof ligger der et Visitors center, som omhandler muren. Så alle er velkomne.
På nederste etage er der en lille butik, men oppe på første sal bliver der vist nogle film, som er gratis.
Det er 2 korte film på hver 15 minuter som omhandler forskelligt om muren.
Desværre nåede jeg ikke at se dem, men igen, dem kan jeg bare se sammen med John på et andet tidspunkt.

Så var tiden udløbet og jeg tog tilbage igen. Men jeg synes da at jeg nåede at se ganske meget.
Der er også mange andre steder som man kan besøge for at se muren.
Men jeg må sige at lige dette sted var rigtig godt. Her har man gjort en masse for at fortælle historien.

Men på et andet tidspunkt vil jeg da også rigtig gerne se checkpoint Charlie, Murmuseet, Ja… der er faktisk mange fler rigtig interessante steder langs muren.

Dette indlæg blev udgivet i Rejse, Tyskland og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Berlin muren

  1. Pingback: Rejseplan – Tyskland | Lindas-netsted

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

