Tur med DVL 29/10-11

I dag har mig og John været på tur med Dansk Vandrerlaug…
Eller rettere det skulle vi have været.

Turen var blevet aflyst, men ingen havde behaget sig til at skrive det på nettet.
Så mig og John tog afsted og heldigvis var vi ikke de eneste.
På stationen i Hillerød mødte vi en del andre som skulle på den samme tur og nogle af dem var gamle garvede DVLere.
Den ene sagde at hun havde lånt sommerhus i området, så hun kunne da godt føre os så langt som til Esrum kloster.
Derfra var der en som kunne overtage, han kendte dog ikke nogle gode veje til Saltum station, som var den egentlige endestation på vores tur, men hvis vi ville med, kunne vi bare gå gennem Esrum skov til Mårum station i stedet for.

Og sådan begyndte vores vandring…
Det var meget tåget og det var det hele dagen. Det gav et lidt eventyrligt skær over begivenhederne.

I dag skulle vi besøge Rusland, ja der ligger et sted oppe på Nord Sjælland som hedder sådan.
Måske er det fordi det naturmæssigt ligner den russiske taiga. Jeg har aldrig været på den rigtige russiske taiga så det skal jeg ikke kunne sige.
Men landskabet var virkelig smukt!!! og meget anderledes!!
Lige pludselig i disen så vi en statue…

Så viste vi at vi var i nærheden af Tegners museum.
Midt ude i Rusland ligger denne bombastiske “beton” bygning.
både ganske malplaceret og så alligevel ikke.
Vi var ikke inde på museet, men John og mig fik inspiration til en tur derop!!🙂
Ude i landskabet er der en del af disse statuer, som lige pludselig dukkede op i disen.

vi gik igennem en eneskov, enebuskene har vokset sig rigtig høje og der er mange af dem, så man ville sagtens kunne fare vild derinde.
Det var som en labyrint😉
Det var en af turdeltagerne som insisterede på at vi skulle gå der igennem, fordi vi var jo en del der aldrig havde været i området før og især eneskoven er meget speciel.

Så var det tid til frokost. Vi havde håbet på at finde nogle bord/bænke vi kunne sidde ved. Men der var ikke rigtig noget.
Så vi slog os ned på en skrænt, med fin udsigt.

Da vi ankom til Esrumkloster, skulle vi tage afgørelsen hvor vi skulle gå hen. Vi besluttede os som sagt for at gå til Mårum station.
Men først ville vi have os en kig på Klosteret og møllegården.

Tiden var dog ikke til et besøg indenfor. Men så har mig og John noget til gode.
Udenfor var der en masse “Legetøj”.
Nej… det mente jeg ikke rigtig, det var nemlig mange af de gamle tortur og straffe instrumenter som stod opstillet der.
Så som gabestokken, hesten, hjul og stejle osv.

Vi gik mod Davidskilde og lige pludselig mødte vi et uldhåret næsehorn i Brunst…
Jeg er lidt glad for at den ikke var levende.

Sidste Etape på vores tur var gennem Esrum skov.
Vi gik så længe som muligt langs med søen før vi drejede ind i skoven og gik mod stationen.

Da vi gik inde i skoven var vi så heldige at vi hørte et krondyr brøle. Det lød som om det var ganske langt væk, så jeg tror ikke det var på grund af os. Vi så det heller ikke.
Men det var fascinerende at høre den brøle. Set dem har jeg så tit i Dyrehaven, men jeg har aldrig hørt dem sige noget.
Så det var et højdepunkt.

Dette indlæg blev udgivet i Sjælland, Ture i Danmark, Vandretur og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

