Skøn dag i Dyrehaven

En af de første dejlige forårsdage tog mig og John ud til Dyrehaven, for at gå en tur.
Det var det rigtig mange andre som også gjorde. Dyrehaven simpelthen myldrede med liv.
Jeg gik selvfølgelig med det samme på jagt efter hjorte, man kan da ikke besøge stedet uden at have set i det mindste nogle stykker.
Og vi fik også set rigtig mange.
Dog alle på afstand og zoomen på mit kamera havde besluttet sig for at strejke.
-Er det ikke typisk???

Vi så store flokke af både kronhjorte og dådyr.
En fryd for øjet🙂
Ja… Det skal ikke være en hemmelighed at jeg godt kan lide hjorte.
Og at jeg bliver dybt ked af det, hvis jeg ikke får en af disse flotte dyr at se, når vi er ude i dyrehaven.

På vej op imod Eremitage slottet, så vi en stor gruppe dådyr komme løbende.
Et meget betagende syn.

De kom løbende over golfbanen.
Ja… Det er sgu da også noget mærkelig noget at bygge en golfbane lige midt i dyrehaven.

Vi gik også forbi hvidtjørns sletten. Den skal vi ud og se når den blomstrer.
John fortalte mig at han havde hørt om en tradition om at når de blomstrer, så skal man klæde sig i hvidt og så skal man gå derud med sin frokost kurv og spise sin frokost der under hvidtjørnen.
-Det lyder da meget hyggelig!
Jeg vil da prøve at huske det i år. Men jeg har bare ikke nogle hvidtjørn jeg kan holde øje med her inde i KBH, så at jeg ved hvornår den blomstrer.

Dyrehaven er et dejligt sted og vi kan takke kongen for at vi har den i dag og kan nyde at komme derud.
Men det startede ikke særlig hyggeligt.
Som altid er det de kongliges egne interesser det kommer i første række.
Christian V fortsatte hans faders planer om jagtmarker, nord for Kbh.
De skulle bare være meget større.
Så han gav simpelthen beboerne i landsbyen Stokkerup ordre om, at de skulle rive sine gårde ned og flytte fra stedet, fordi han skulle bruge mere plads til jagt.
Landsbyen og des marker lå der hvor eremitagesletten ligger i dag.
Landsbyens beboere fik lov at overtage gårde udenfor der stod tomme, fordi de var blevet ødelagt under svensker krigerne. Og nu hvor de havde revet deres egne huse ned, så havde de også bygge materiale, til at restaurere de nye gårde med. Desuden fik de 3 års skattefrihed som kompensation.

Smukke træer findes der også i dyrehaven.

Jeg glæder mig allerede til næste gang jeg kommer derud, så håber jeg der er kommet lidt mere grønt på træerne og jorden.

Dette indlæg blev udgivet i Sjælland, Ture i Danmark, Vandretur og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Skøn dag i Dyrehaven

  1. Pingback: Dyrehaven i maj | Lindas-netsted

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

