Frilands huse

Min første dag på friland viste Monique mig rundt.
Det var rigtig sjovt at komme rundt og kigge på de forskellige huse.
Jeg mødte også Caroline og Tycho, de er også igang med at bygge hus. Jeg var til et kursus i permakultur sidste efterår som Caroline bl.a var med til at arrangere, så det var da lidt hyggeligt at møde hende igen. Det nåede jeg vist ikke lige at skrive en blog om, hrmmm det var da lidt øv.
Der er rigtig mange sjove og interessante huse her på friland, fordi at det er ejerne selv der har designet og bagefter bygger dem.
Men det er ikke kun designsen på selve husene det er også andre ting der er spændende.

Som f.eks. de solfangere som jeg har gået i selvsving over de sidste par dage.
I stedet for at smide alle sine importerede dåser fra Tyskland ud, bare fordi man ikke kan få pant for dem, kan man jo i stedet for bygge sin egen solfanger.
Solfangerne sidder på vikingehuset her…

…Bare på den anden side. Solfangeren kan nemlig ikke sådan helt ses fra vejen, så vi skulle lige have ejerens tilladelse at gå ind og kigge og da vi havde fået den havde jeg selvfølgelig ikke mit kamera med. Men man kan se den her på Frilands egen hjemmeside.

Videorne som jeg fandt på youtube er bygget på en lidt anderledes måde, der har man brugt hele dåser, hvor dem på Friland har banket dem flade rundt et kobberrør.
Jeg kiggede bl.a på denne som er på dansk, men der er også en del på engelsk.

Selv har jeg lånt et lille bitte halmhus. Det er ikke mere end nogle få m2 stort. Der er kun plads til en høj seng, 2 stole og ejermandens musik instrumenter. Men jeg skal ikke klage det er et godt sted at sove.

Og så kommer vi til Moniques hus, det hus vi skal bygge på. Vi fik ikke gjort så meget som vi havde håbet på. Den danske sommer drillede en del.
Men heldigvis ikke så meget regn som de havde sagt, det regnede faktisk kun den formiddag (lang formiddag) hvor jeg alligevel have tømmermænd. Men vi havde brug for at det var relativt vindstille, men desværre blæste det en del.
En af de ting vi skulle gøre var nemlig at lægge undertagsdug på.
Men så plantede vi lidt grønkål i stedet for😉

Ellers så havde vi forberedt til at sætte dugen op.
En masse træ der skulle skæres ud og skrues på plads.

Jeg tror det kommer til at blive et fantastisk hus når det bliver færdigt!!!

Dette indlæg blev udgivet i Jylland, Ture i Danmark og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

