Knapper af kapsler

Jeg har prøvet noget nyt.
På denne blog fandt jeg en vejledning til hvordan man kunne lave sine egne knapper ud af øl og sodavands kapsler.

Bloggen er dog på spansk og engelsk, selve vejledningen er på spansk.
Men det forhindrer jo ikke at afprøve ideen.
Jeg taler jo spansk så for mig var det ikke noget problem. Men for dem der ikke er så stive i spansk vil jeg nu fortælle om mine oplevelser og erfaringer🙂

Jeg tog hjem til min fars værksted en dag for at lave nogle knapper,
med mig havde jeg nogle kapsler.

Jeg startede ud med at give dem nogle ordentlige på sinkadussen.

Først var jeg lidt usikker på om jeg på en eller anden måde skulle få kanterne til at pege indad før jeg bankede dem helt flade så at de blev bukket indad. Så det prøvede jeg med stort besvær på den første kapsel. Men den blev grim, rigtig grim og firkantet.
(Den øverste af de 3 kapsler.)

Jeg fandt ud af at det absolut nemmeste simpelhen er at bare banke løs. Kanterne bliver automatisk bukket ind.
Selvfølgelig kan man være uheldig, som man kan se på de 2 nederste kapsler. Men lidt spild må man jo regne med.😉

Så nu har vi en masse flade kapsler:

Nu er jeg kommet så langt at jeg skal lave huller i mine knapper.
I vejledningen i den anden blog lavede hun hullerne med et søm.
Men helt ærligt det bliver ikke så pænt.
Når man bare banker hullerne ud med et søm bliver der nogle grimme kanter på bagsiden, som vil sætte sig fast i alt muligt og prøver man at banke hullerne flade igen så lukker hullet sig bare igen.
Men så kom far med en pigghale, som ikke hedder sådan på rigtig men jeg kan ikke komme i tanke om det rigtige navn. Og med den blev hullerne meget pænere.
(Til Venstre: søm. Til Højre: pigghale)

En pigghale ser sådan her ud. Man sætter den der hvor man vil have hullet og så giver man den et slag med en hammer.

(En pigghale = hugpibe)

Men en pigghale er slet ikke beregnet til metal, så hvis man skal lave mange så bliver mundstykket noget slidt i betrækket.
Så jeg ville prøve at bore hullerne i stedet for. Og det gik rigtig fint.
Jeg brugte et lille bor, det bedste resultat får du, hvis du bruger et bor på 2,5 eller højst 3mm.

Da jeg havde lavet alle hullerne så bankede jeg lige alle knapperne igen, for at være sikker på at de var helt flade.
Og så skulle jeg igang med at male.
Jeg er så heldig at far han havde en masse prøve farver hjemme i små bøtter, som rent faktisk var maling beregnet til metal.
Så jeg gik igang med at male.
Først gav jeg dem allesammen en grundfarve. Ikke den samme til dem allesammen, selvfølgelig😀

Og så kan man jo beslutte sig til om det er det, eller om man vil lege videre.
Det ville jeg, men jeg havde ikke en pensel der var så fin at jeg kunne lave nogle flotte mønstre.
Men så bruger man da bare hvad man lige kan finde og til dette foremål duer ukrudt også rigtig fint.

Jeg har sat knapperne på en popnitte, både så jeg havde noget at holde i medens jeg malede og så at knapperne ikke skulle ligge fladt på avisen og tørre så de satte sig fast i avis papiret.

Og sådan her ser knapperne ud da de var færdige.
Nu skal de bare tørre rigtig og det tager lang tid med denne maling.
Ca 3 dage regner jeg med.

Dette indlæg blev udgivet i Genbrug, Kreativ og tagget , , . Bogmærk permalinket.

8 svar til Knapper af kapsler

  1. Wow, sikken en vejledning, det ser rigtigt godt ud. De blir bare så smukke dine knapper, og jeg er meget mere vild med dine knapper .- end den spanske blog du henviste til. Kan godt lide dine detaljer på knapperne.

    Da du skrev i mailen til mig at man kunne lave knapper af kapsler – vidste jeg ikke helt hvad du mente, tænkte på at det var noget med at hækle om dem ligesom til bordskånerne, og så på en eller anden måde bruge dem som knapper, men dette er jo noget HELT helt andet. Ganske flot🙂

    • lindasnetsted siger:

      Tak for det Henriette!!🙂
      Ja jeg er faktisk også helt godt tilfreds med dem. Nu skal jeg bare finde ud af hvad de skal bruges til.😉
      Johns bukseknapper… bum bum… hvad ellers😀

  2. Inga-Lill siger:

    Hejsan Linda
    Jeg har skrivet til dig innan, vet ikke hvis du kan huske mig, men vi möttes på loppisen på Spinderiet i Valby om sommaren 2011, jeg var i arbejde og hade en pause. Det är jag som bor i Malmö.
    Men jag vill sige att dia knappar var riktigt coola, likså dina tasker . Du må gerne titta in på min blogg og skriva en rad. hvis du vil.

    • lindasnetsted siger:

      Hej Inga-lill
      Kul att høra från dig igen.
      Jag har varit inne på din blog imellan åt i høstas. Men så var det en period du inte skrev så mycket så sluttade jag titta. Men det låter trevligt at du har børjat igen.
      Tror jag tittar in en af dagarna.

      Tack før berøm, det blir man jo så glad av!!!🙂

  3. Pingback: Julemarked på Svanholm | Lindas-netsted

  4. Pingback: Knapper af kapsler | Lindas-netsted

  5. MotherOwl siger:

    Tak for knappe-vejledningen. Jeg havde kigget på den oprindelige spanske blog, men n u – da jeg ville kigge igen – var den der ikk emere. Den er også død ifølge dit link, så lad endelig din vejledning ligge.
    Tak!

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

