Havekulturel inspirationsdag i Valbyparken

Ojojoj, hvor har mig og John haft en rigtig god dag i dag.
Vi skulle ud i Valbyparken og se en masse ting.
Desværre havde jeg glemt mit kamera, men man kan jo ikke have et så langt indlæg uden en eneste pause, så billederne som I ser er fra et tidligere besøg i Valbyparken.

Vi begyndte med en rundvisning, rundt i temahaverne, hvor Helle Nebelong, viste os rundt. Hun var “projektkoordinatoren” for at få det hele til at køre, den gang haverne blev bygget.
Temahaverne blev anlagt i 1996 da København var europæisk kulturby.
Det var aldrig meningen at haverne skulle bevares efterfølgende, men jeg må da sige at, jeg i hvert fald er rigtig glad for at de tog beslutningen om at bevare dem.😀
Det er dem der gør Valbyparken til noget helt specielt og unikt!
På sådan 1 times rundvisning kan man ikke nå at besøge alle 17 temahaver, så hun havde valgt ud hendes favoritter.
På rundvisningen fik man også sådan lidt bonus information som jo er meget nyttig viden.
Som f.eks:
At ginko træet er et nåletræ og at det bare er nålene som sidder så tæt sammen at det mere ligner et blad. Hvis man plukker et ginko blad og putter den i sin pung skulle man aldrig komme til at lide af pengemangel.

I dag var der nogen inde i skovhaven, en af temahaverne, skovhaven er en del af permakultur.
Så efter rundvisningen gik vi derhen for at høre mere. Vi har jo tit og ofte snakket om at vi vil have en have og gerne prøve kræfter med permakultur.
Vi var på et kursus i efteråret og det var rigtig interessant og inspirerende. Men når man bor oppe på 4 sal i en lille lejlighed, så er det begrænset hvor meget have man har mulighed for at få.
Johns spørgsmål om hun viste om der var nogle andre permakultur haver rundt omkring startede det hele. Hun ville da gerne have hjælp her i temahaven.
Vi fik en rundvisning og vi udvekslede email adresser.
Det skal blive rigtig sjovt at få prøvet permakultur i praksis og ikke kun have det teoretiske. Både mig og John glæder os til at være en del af skovhaven her i Valbyparken.

Inde i georgine haven var der også nogle folk, fra dansk dahlia selskab til at svare på spørgsmål.
John fik at vide hvordan man laver stiklinger af georginer.
Det er nemlig en af vores yndlingsblomster.
Der er så mange gode ting ved georginer at den simpelthen er på min ønskeliste til min kommende have.
Der er rigtig mange slags i rigtig mange farver og designs.
De holder sig flote vanvittig længe, lige indtil den første nattefrost.

Origami foreningen her i Danmark hedder foldning.dk.
Jeg sat mig for at jeg ville prøve at folde lidt og prøve på at folde en rigtig flot lilje jeg havde set.
Jeg nåede både at folde en lilje og en lille æske. Og jeg fik også opskriften på liljen med hjem.
Specielt origami papir kan købes i Boutique Taeko, som sælger en masse japanske artikler.
Selvfølgelig kan man bruge andre papirer også. Men andet papir har det med at komme til at se slidt ud i bukkene og det gør det ikke med rigtigt origami papir.
Så vil man gøre noget der er rigtig flot kan man bruge det rigtige papir og medens man øver sig almindeligt papir eller glanspapir.
Jeg fik selvfølgelig vist min taske frem og fortalte at jeg også lavede teposefoldning, det havde de så til gengæld ikke prøvet. Men ville gerne prøve det.
Og faktisk en søndag her i løbet af efteråret skal jeg hen og folde sammen med dem og vise dem lidt hvordan man folder med teposer.

Bonsai foreningen var også på plads.
Man kan lave bonsai træer af stort set alle træsorter og dem som de havde med var virkelig flotte.
Øv!! Jeg var så ærgerlig over at jeg ikke havde mit kamera med.

En tur i rosenhaven nåede vi også før vi tog hjem. Vi kom dog for sent til at være med og stemme på de smukkeste roser. Men det gør ikke noget, fordi jeg ville alligevel ikke have kunnet vælge, hvilke jeg syntes var flottest.

Meget glade og meget tilfreds cyklede vi hjem!!!🙂

Dette indlæg blev udgivet i København, Sjælland, Ture i Danmark og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Havekulturel inspirationsdag i Valbyparken

  1. Gitte siger:

    Øv, det missede jeg. Jeg var der ellers sidste år. Ved du, om der var underholdning i Rosenhaven?

  2. Linda siger:

    Ja, det var der skam.
    Men mig og John hørte det ikke, vi havde travlt med andre ting.
    Men det var Lasse og Matilde der spillede. Og ellers var der jo også rosenkåringen.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

