FINDHORN???

Jeg er lige kommet i tanke om at jeg bare skriver som om at alle ved hvad Findhorn er.
Men det tror jeg ikke alle ved, har jeg ikke ret???

Findhorn er en eco village. En kæmpe stor en af slagsen.
Vi befinder os i den nordlige Skotland, lidt øst for Inverness.

Findhorn har eksisteret i rigtig mange år, faktisk har det sin 50 års fødselsdag i år.
Jeg er ikke helt med i historiken, men jeg ved at der var 3 grundlæggere: Eileen og Peter Caddy og Dorothy Maclean. Hvoraf det kun er Dorothy Maclean der stadigvæk lever, hun bor dog ikke på Findhorn mere men har flyttet til Canada.

Findhorn består hovedsaglig af The Park og Cluny. Som ligger et stykke fra hinanden. The Park ligger klods op af byen Findhorn og Cluny ligger ved nabo byen Forres. Der er ca 7 km i mellem.

The Park er et stort område, hvor dem der bor her, bor i deres egne huse. Nogle af dem er selvbygger, lige som vi ser dem på bl.a Friland og Torup. Men de fleste ser faktisk ud til at være arkitekt tegnet.
Enten skulle de følge nogle retnings linier eller så har de dårlig fantasi.
Nogle af de sjove er whiskytønde husene som jeg vil skriver om her.

Det første man ser når man kommer ind i The Park er besøgs centret, her kan man få information om stedet og hver dag er der også en guidet rundtur kl 14.00.

På den anden side ligger Phenix, som er deres dagligvare butik og også souvenirbutik og new age tingeltangel butik.

I The Park finder man Universal hal, som jeg har skrevet en del om. Det er en ”koncertsal” med plads til ca 350 mennesker. I samme bygning med egen indgang finder man cafeen jeg også talt meget om Blue angel cafe.

Det var også her at det hele startede i 1962, da Eileen, Peter, 3 børn og Dorothy kom kørende med deres campingvogn og slog sig ned her.
Men kan stadigvæk se deres campingvogn, som stadigvæk står på sin plads.

Når man bor her arbejder man enten udenfor i den ”virkelige” verden, eller så er man tilknyttet en af de mange work departments.
En af dem er køkkenet hvor man laver mad til alle, medlemmer og kursister. Selvfølgelig kan man lave mad hjemme hos sig selv. Men hvorfor gøre det når der bliver lavet topklasse mad til en hver eneste dag og man ikke behøver at løfte en finger for det. Man har dog nogle tjanser, at hjælpe med opvask og rengøring en gang i mellem. Men hvor ofte det er ved jeg ikke.

Cluny er en kæmpe stor slotslignende bygning som tidligere var et 4 stjernet hotel.

(billedet kommer fra Findhorns egen hjemmeside)
Her bor der en håndfuld medlemmer, men flest kursister til forskellige kurser.
Jeg skal bo på Cluny, fra på lørdag.
Cluny har sit eget køkken og mange af de samme work departments som i The Park.

Findhorn lever hovedsagelig af sine kurser.
Det kursus jeg har meld mig til hedder Experience week.
Der får man et lille indblik hvordan det er at bo på Findhorn. Den varer i en uge🙂 lige som titlen siger😉
Det er det første kursus man skal tage og det er obligatorisk for at gå videre til noget af det næste, hvis man tænker på at blive medlem.
Men det er lidt dyrt, selvom de differentierer i deres priser. Man skal opgive om man har en lav, mellem eller høj indkomst.
Men man betaler altså stadigvæk lidt over 4000 kr. som lavindkomst tager for eksperience week.
Men så er alt også betalt, 3 måltider mad om dagen, logi, kurset, udflugter osv.
(De følgende kurser bliver dog billigere)

For at blive medlem skal man gennemgå dette kursus. Men bagefter er man altså ikke færdig med at bruge penge, fordi så går man videre til næste kursus og bagefter det skal man igennem endnu et kursus.
Så man skal virkelig have sparet en masse penge op for at få lov til at leve fattigt.🙂 Måske er dette ikke helt fair, jeg har nok ikke forstået alle aspekter af Findhorn endnu.😉

Dette indlæg blev udgivet i Rejse, Storbritannien og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

