Inverness, Loch Ness og Nessie

Dagens tur og faktisk den eneste tur vi kommer på sammen gik til Inverness.
Som er The Highlands hovedstad.
Det er ikke en særlig stor by, men faktisk rigtig hyggelig.
John har været der mange gang, første gang var den gang han var 17 år og var på interrail.
Han huskede stadigvæk en cafe, som han besøgte dengang og der ville han have en kaffe.
Han var ganske sikker på at den stadigvæk var der fordi han også besøgt den når han boede på Findhorn.

Vi fik en kaffe på cafeen, sad lidt og snakkede om gamle dage og hvad vi skulle bruge dagen på.
Jeg kunne jo godt tænke mig at se Nessie, I ved hende søuhyret der bor i Loch Ness.

Vi havde fundet et kort over hele Loch Ness området og fundet ud af at, byen Drumnadrochit ville være et godt sted at tage hen.🙂 Ja faktisk så har John været der før, så han vidste det ville være et godt sted.

Men den gang var han i bil og nu skulle vi finde ud af hvilken bus der kørte derud.
Men de har en god information på busstationen og også alle de tidstabeller du kunne ønske.
Vi var så heldige at der ville gå en bus allerede 5 minutter efter, da vi ankom til stationen. Så det var bare ud i bussen. Turen til Drumnadrochit tog 35 minutter.
Desværre havde vi kun lige 1,5 time på stedet og det er helt bestemt værd mere tid. Men den bus vi først havde udset os, den kørte kun i højsommeren, så den kørte ikke mere.
Man kan sagtens få en hel dag til at gå der.

Der er mange hyggelige cafeer, smuk natur og gåture, 2 museer, man kan komme på en båd tur mm.
Lige i nærheden ligger også Urguhart Castle, det er en slots ruin som ligger rigtig flot ud til selve søen. Der er ca ½ times travetur mellem ruinen og byen.
Og ikke at forglemme: Vi så jo Nessie ikke kun en gang men 2 gange.

Tilbage i Inverness købte vi nogle sandwich på subway og satte os ned til Ness river for at spise dem. Der fik vi selskab af en måge der tiggede. Efterfølgende kunne vi læse over det hele at man blev bedt om at ikke fodre mågerne.
Men vores måge fik også kun hvis den spiste det ud af hånden på John. Jeg må indrømme at jeg ikke rigtig turde. Jeg prøvede en gang og der nappede den mig i fingeren. Det gjorde egentlig ikke ondt, men jeg havde ikke lyst til at prøve igen.
Men jeg fik da mange sjove billeder af John.

Vi sad og kiggede på vores kort og fandt at der lidt længere hen ad floden var nogle små øer, dem ville vi hen og kigge lidt nærmere på.

De var rigtig hyggelige, der var ingenting på øerne, bare træer og naturstier og bænke lidt hist og her til at nyde freden på.
Lige pludselig så vi midgårds ormen komme ringlende. Måske var den på vej ud i Loch Ness for at besøge Nessie.
– Jeg spurgte om jeg måtte få en ride tur??
Det måtte jeg gerne før den skulle videre🙂

På denne ø så vi også skilte for en vandresti. Det er en vandresti der går fra Inverness og ned til Fort William eller den anden vej selvfølgelig. Den går også langs med Loch Ness.
Jeg skal lige have undersøgt om det var en vandretur der kunne være interessant for mig og John!!🙂
Den hedder Great Glen way.
Det danske rejsebureau Vagabond tours arrangerer faktisk ture dertil, så her kan man læse lidt på dansk om turen.

Dette indlæg blev udgivet i Rejse, Storbritannien og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

4 svar til Inverness, Loch Ness og Nessie

  1. Gitte siger:

    Der var hun jo, Nessie🙂

  2. lindasnetsted siger:

    Ja nemlig!! Nu er der ingen der kan sige at hun ikke findes!!😉

  3. Ninna Pedersen siger:

    Men vi har ju Necken. Se om jag hittar honom ved Finstorpssjöernne

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

