Vaserne-Et naturreservat ved KBH

Jeg troede efterhånden at jeg havde set eller i det mindste hørt om de fleste naturoplevelser der findes i København og omegn.
Men IHHHHHH hvor har jeg dog taget fejl.🙂
Og det er jo bare dejligt!!!
Hannas blog, læste jeg om vaserne og besluttede mig fluks for at det var mit og Johns weekend mål.
Hendes blog er røget lige ind på min blogliste, der er allerede flere steder jeg skal besøge, som jeg har fundet via hendes blog.😀

Dette dejlige naturreservat ligger mellem Holte og Birkerød, på Furesøens nordlige bred.
Ordet vase betyder en vej bygget af grene over et sumpet område.
Her dækker navnet Vaserne over ca. 86 hektar ellesump og enge nord for Store Kalv i Furesø.
Naturtyper: Rørskov, ellesump, pilekrat, vandfyldte tørvegrave, løvskov og enge, som giver gode levevilkår for et rigt fugle- og planteliv.
(Teksten er fra Vasernes hjemmeside)

Vi tog S-toget til Holte, både linie E og linie B kører til Holte.
Vi var så heldige at komme med E, som er hurtigtoget🙂
Fra Holte skal man gå ca. 1 km for at komme hen til vaserne.
Det er ganske nemt at finde, fordi det man skal tænke på er at man går nordpå og følger banen, store dele af vejen så kommer man ikke fejl.
Vi fandt Holte roklub og derfra gik vi langs Furesøen.
Der er smukt ved Furesøen!

Ved Furesøens nordlige del fører stien ind i Vaserne.
Og der skal man ikke træde ved siden af stien, i hvert fald ikke om man vil komme tørskoet hjem😉
Furesø stien fører dig gennem Ellesumpen.
Det ser mystisk ud, ude i sumpen, sådan lidt troldeagtigt.
Man kan mange steder se vandet imellem siv og elletræer.
Rødel er i øvrigt det eneste træ vi har her i Danmark som kan stå med rødderne under vand hele året rundt.

Langs med Furesø stien kommer man til et fugle udsigts tårn.
Deroppe fra er der en fin udsigt over Søen.
Det havde jeg ellers ikke rigtig regnet med, da jeg stod nedenfor, fordi det ser temmelig tilvokset ud.

Hvis man fortsætter længere ud af Furesø stien så kommer man ud i civilisationen igen.
Til venstre ligger Birkerød roklub.
Det lå rigtig flot ud til søen, så der besluttede vi os for at spise vores madpakker.

Indtil videre har vi kun set en lille del af vaserne.
Det går vi tilbage for at se nu.
Bl.a finder vi dette informationscenter.

Og her har de også foldere over området. Typisk, nu hvor vi allerede har set det meste af reservatet.
Men det er et rigtig hyggelig sted, med bord og bænke og en masse information.
Jeg lærte en masse om lygtemænd, skovelver, om at være “Ellevild” og nogle andre ting.
Selvfølgelig læste jeg også lidt om mere seriøse ting.🙂

Dette indlæg blev udgivet i København, Vandretur og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

4 svar til Vaserne-Et naturreservat ved KBH

  1. Mitzie Mee siger:

    Hvor ser det fint ud. Min mand og jeg var i Utterslev mose på en af vores første dates. Det var dog lidt af en skuffelse..Skulle have hevet ham med til Vaserne i stedet for:)

  2. Linda siger:

    Ja, det er et rigtig smukt sted også kunne man jo lige udnytte situationen. Nu hvor det er lidt trolde/eventyragtigt at gå der, så kan man jo lige gå lidt tættere, fordi hvad nu hvis lygtemanden kommer og tager en😉

  3. Ninna Pedersen siger:

    Det der med trolde og lyktemänd lyder spännande, det vil jeg også pröve.

  4. Linda siger:

    Då skall du ju komma på besök til KBH. Jag ser fram emot att visa dig det.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

