Tælle til flad bund

Jeg er blevet spurgt om det er muligt at regne sig frem til, hvor mange papirstykker man skal bruge til bunden (på “tepose” tasken), hvis man har f.eks 52 stykker i en ring.

Og jo det kan man.
Jeg har ikke kommet frem til en speciel formel. Men jeg tegner et diagram og på den måde kan jeg finde ud af hvor mange stykker papir jeg skal bruge.

Men jeg vil lige pointere at det forudsætter at man har flettet før og er bekendt med de begreber som Helene bruger i sine vejledninger, da jeg har lært at flette ved hjælp af hendes vejledninger og bruger de samme.

Her er vejledningen til selve bunden.

Nu til hvordan man tæller:

Du tegner din bund op på et ternet stykke papir.
Firkanterne inde i midten som jeg har farvet er de steder hvor ledene ligger dobbelt.
Tallene udenfor og inde i hullerne er der hvor toppene/spidserne på den næste ring skal syes på.

I vores eksempel med 52 led.
Skal man have 22 toppe/spidser hele vejen rundt, de røde streger viser hvilke toppe/spidser jeg mener.

Regnestykket ser således ud:
For ar nå hele vejen rundt skal din ring have 13 + 13 = 26 spidser
(De første 13 jeg havde skrevet skal jo have 13 makkere på den anden side)
For at lave 1 spids skal man bruge 2 led, (26 + 26 =52)

Man syr den 1. ring på bunden på samme måde som når man syr alm. ringe sammen, med undtagelse af de begge ender.
I begge ender skal 2 toppe/spidser presses sammen på hver side af spidsen.

Det er dette der for taskens vægge til at rejse sig.

Men det er kun på den 1. ring, de følgende ringe syes på, på almindelig vis.

Dette indlæg blev udgivet i Genbrug, Kreativ, Teposefoldning og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

4 svar til Tælle til flad bund

  1. Kristina siger:

    Hej jeg ville prøve at lave med flad bund. Og har 44 led i en ring, dvs at jeg skal have 22 spidser med de to i enderne ikke?🙂 jeg har allerede sat mine ringe sammen, er det muligt at sætte bunden på bagefter?

    • Linda siger:

      Hej Kristina!!
      Du har gjort helt ret, du skal samle ringene før du syr dem fast på bunden.
      Og det med spidserne er også rigtig men så skal du ikke sætte dem sammen som jeg har vist.
      Det har hele tiden været meningen at jeg vil skrive dette indlæg om, fordi man kan gøre det på to måder. Det er bare svært at tage sig sammen til det😦
      På måden beskrevet oven bliver tasken en lille smule mere buttet i bunden.
      Forskellen er at du trykker 2 led sammen, i hvert hjørne, på den måde jeg skriver om og der skal din bund med 44 led kun have 18 spidser i bunden. (På den måde bliver den mindre og mere buttet)
      På den anden måde skal der hele vejen rundt, kun 1 spids i hvert hul. Også i enderne.
      Så dine 22 spidser til 44 led er rigtig nok.
      Håber du forstår mit svar.🙂

      • Kristina siger:

        Hej jeg forstår det hele udemærket og har faktisk også lavet det på den nye måde hvor der er 22 spidser med et i hvert hul . Og der har jeg flettet bunden over hinanden med takkerne hvis du forstår? Men synes det er svært at undgå at se trådene bagefter😦

        • Linda siger:

          🙂
          Fint!! Nogle gange kan det bare være svært at formulere sig skriftligt.
          Jeg tror at det eneste du kan gøre er at stramme tråden så meget som du nu tør og så sy 2 gang på den første ring.
          Jeg synes nemlig også at man kommer til at se trådene, men så syr jeg bare en omgang mere og så bliver det meget bedre.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

