Mindelunden ved Ryparken

En film der virkelig gjorde indtryk på mig var ”Hvidstens gruppen”.
Den gik i biograferne i foråret og handlede om den danske modstandsgruppe Hvidsten.

Efterfølgende læste jeg også bogen som Axel Holm har skrevet.

I dag tog vi ud til Ryparken for at se mindelunden.
Indgangen ligger ud til Tuborgvej, lige efter jernbanebroen.

Hoved formålet var at se noget om Hvidstens gruppen.
Ikke fordi at de andre ikke er vigtige, men nu hvor jeg har set filmen så føles det lidt som om jeg kender disse personer.

Mindelunden er en kirkegård for mange af dem som faldt i modstandskampen mod Tyskland.

Det var her de dødsdømte modstandsfolk blev henrettet og efterfølgende begravet, tyskerne havde dog ikke bare smidt modstandsfolkene i en massegrav.
Ved de allerfleste lå der også en flaske, indeholdende et papir med navn og personlige data.
Så at de efter befrielsen kunne få en flot og ærerig begravelse.

Mændene fra Hvidsten ligger ikke begravet her, de blev efter krigen flyttet tilbage til Hvidsten og begravet der. På deres egen lille kirkegård, hvor der også er rejst en flot mindesten.
De modstandsfolk som blev henrettet her men senere flyttet har deres egen mindesten i det store gravfelt.
Og her fandt vi Marius og Niels Fiil og de andre fra Hvidstens gruppen.

Lige ved indgangen, ved siden af vagtkontoret, ser man på muren et afskedsbrev.
Det er skrevet af Kim Malthe-Bruun til sin mor.
Det er virkelig godt og smukt skrevet og jeg stod og græd som pisket.
Han var en af de sidste der blev henrettet her, før Danmark blev befriet.
Han ligger begravet her i mindelunden i det store gravfelt.

Henrettelsespladsen er bevaret, den gik vi også hen for at se.
Man har lavet afstøbninger af de træpiller som folkene blev stillet op af og man kan flere steder se hvor patronerne sidder i.

Dette indlæg blev udgivet i København, Ture i Danmark og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

4 svar til Mindelunden ved Ryparken

  1. marion siger:

    uhh sådanne steder giver altså mig lidt myrekryb husker tydeligt engang jeg var og se en koncentrationslejr det bryder jeg mig ikke særligt om selvom det jo også er interessant.. har hverken set filmen eller læst bogen måske jeg skulle overveje at læse den bog 🙂

    • lindasnetsted siger:

      Jeg har også været og set en koncentrations lejer en gang, Dachau. Det gav også mig myrekryb.
      Dette føltes anderledes.
      Både bogen og filmen kan virkelig anbefales.

  2. Mitzie Mee siger:

    Jeg har aldrig været i Ryparken, men ville rigtig gerne se Mindelunden (næsten for dårligt, at man ikke har været der). Har heller ikke set filmen om Hvidstensgruppen endnu, men håber at nå det, inden jeg tager tilbage til Dubai.

    • lindasnetsted siger:

      Ryparken løber ikke nogen steder.
      Det var også første gang vi var der nu og faktisk så tænkte jeg ikke over det, det havde heller ikke rigtig interesseret mig før vi så filmen.
      Men det var en oplevelse og jeg håber du kan nå at se filmen. Den er rigtig god.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

