München – Weisse rose

with an English summary
””””””””””””””’
En af veninderne fra Østrig, hun er historielærer/professor.
Så hun tog os med rundt og tegnede og fortalte.

De historier der fænger mest er historierne om modstandsbevægelsen.
Jeg synes det er fascinerende at nogle mennesker tør stå op for hvad der er rigtig.
At de tør slås for sit lands fremtid, så at dem der kommer bagefter kan leve i frihed.

I München boede Søskendene Scholl, Hans og Sophie. De var begge to studerende på universitetet i münchen.
De var begge to medlemmer af “Weisse rose”.
De skrev tekster som de trykte og uddelte med opfordringer til det tyske folk om at gøre modstand.
DSCF6433
Udenfor universitetet har man i fliserne lagt ned fliser som skal symbolisere disse breve.
Dem finder man lidt spredt lige udenfor og på den store plads udenfor.
Inde på universitetet er der en lille minde udstilling, men desværre har den kun åbent mandag til fredag fra 10-16.
DSCF6438
Jeg gik derhen igen om mandagen.
Det er gratis at komme ind, men alt er på tysk og kun tysk. Så jeg gik rundt og kiggede på billederne og prøvede at læse underteksterne. Men de store informations skilte dem havde jeg opgivet på forhånd.
Til sidst gik jeg hen og spurgte om de ikke havde noget materiale på engelsk også.
Det havde hun heldigvis og jeg købte en bog/folder, som indeholder masser af info og billeder. Den læste jeg i hele aftenen.
P1050537
De nåede kun at skrive og uddele 6 tekster, og ved den 6. blev de taget.
De 3 første havde de ikke trykket i så mange oplag og de blev kun uddelt på universitetet og i München.
Men de næste blev også sendt rundt i landet og så var det meningen at modtagerne skulle kopiere så mange som de turde og selv give videre.
De havde vist også sendt breve til Hitler selv🙂
Men som sagt ved den 6. tekst blev de opdaget af universitetets pedel og meldt til Gestapo. Kort derefter blev de dømt til døden og halshugget.😦
Teksten blev dog smuglet ud af Tyskland og via Skandinavien kom den til England, hvor den blev trykt i millioner af eksemplarer og smidt ud over Tyskland af engelske fly🙂
””””””””””
In munich lived the siblings Hans and Sophie Scholl. They were members of the resistance group “Weisse rose” during WWII.
They wrote texts against the regime.
With the 6. text they were arrested by gestapo and soon after sentenced to death and executed.
The 6. text was smuggled to England, where it was dublicatet in millions and then thrown out from planes all over Germany.
In the university there is a small exhibition of remembrance, which is worth visiting.

Dette indlæg blev udgivet i Rejse, Tyskland og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

3 svar til München – Weisse rose

  1. Astrid siger:

    Hej Linda, Hvor er det rart med et gensyn med Munchen gennem dig. Jeg boede der i tre måneder for længe siden. Der er lavet en film om Sophia Scholl, som jeg endnu ikke har fået set, men som skulle være god. Hvis du får chancen, så tag forbi Cafe Leopold. Der fik jeg den bedste morgenmad🙂

    • lindasnetsted siger:

      Hej Astrid, hvor er det rart at høre fra dig!!!

      Der er vist lavet nogle stykker, film altså, om hende og hvide rose. Men jeg har heller ikke set dem. Men vil gerne.
      I 1981 blev der lavet 2: Die weiße Rose og Fünf letzte Tage
      Og i 2005 blev der lavet en mere: Sophie Scholl – De sidste dage

      Det er desværre forsinkede blogindlæg så jeg er forlængst kommet hjem.
      Så jeg er gået glip af Cafe Leopold.
      Men hvis der er nogle andre der skal derned ved I hvor i skal spise morgenmad.🙂

  2. Pingback: Rejseplan – Tyskland | Lindas-netsted

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

