Drikker Mate på gaden

Noget vi har lagt mærke til her i Montevideo er alle de mennesker der løber rundt med en termokande under armen og et rundt kalabas krus i hånden med et metalsugerør i.

DSCF6796

Det de drikker er en koffeinholdig drik der minder om te som hedder mate, det var en drik den oprindelige Indianerbefolkning drak og som de Europæiske indvandrere har taget til sig. Den er lavet af planten yerba mate som er i familie med Kristtorn planten.
DSCF6794

Det er ikke kun her den bliver drukket.
Man drikker det i hele det sydlige sydamerika. Vi har dog først lagt mærke til det her i Montevideo.
Jeg tror ikke rigtig vi så nogen drikke det i BA.
DSCF6793
I Peru der drak jeg og Tonny noget der hedder Mate de coca.
Men det var helt almindelig te og har ikke rigtig noget med denne drik at gøre. Det var jeg ellers meget sikker på, da vi læste om drikken i guidebøgerne, men jeg blev klogere.🙂
P1000157
Jeg synes det ser mærkeligt ud med alle de mennesker der løber rundt og drikker det dagen lang.
Jeg kan nemlig ikke forstå at de gider slæbe rundt på termokande og kop, samtidig med at de både skal shoppe og snakke i mobiltelefon og ryge.
Vi har jo kun 2 hænder😉
DSCF6792
alle disse billeder er taget i bedste paparazzi stil!!!
*******************************
We see a lot of people going around and drinking mate.
They have a thermos under one arm, and a round cup with a metalstraw in the hand. And they bring it with them everywhere.

Dette indlæg blev udgivet i Rejse, Uruguay og tagget . Bogmærk permalinket.

5 svar til Drikker Mate på gaden

  1. Ninna siger:

    Det ser lidt anstrengt ud at springe runt med termoflaske hele dagen. Det er måske varmen.. Her er det 10 graders kulde, sne og bläst. Så nyd varmen og vi länges efter sommeren.

  2. lindasnetsted siger:

    Nej det er ikke varmen, den drikkes nemlig varm. Det tror jeg i det mindste. Jeg synes at der røg fra termokanden en gang jeg så nogen hælde nyt vand på.
    Men varmt det er her og jeg er blevet solbrændt, jeg er rød som en krebs!!!😦 det er heller ikke særlig sjovt.

  3. Cecilia siger:

    Härligt, du skulle kunna jobba som Paparazzifotograf:-) Glöm inte att smörja in er med mycket solskyddsfaktor och/ eller undvik solen mitt på dagen. Jag hoppas också att John använder en solhatt.

    • lindasnetsted siger:

      Hej Cilla!!
      John siger at jeg ikke må tage æren fra ham, det er ham der var fotografen😉
      solskydsfaktor 50 er ikke nok hernede🙂
      Og vi plejer normalt at holde siesta hjemme på hotellet nogle timer midt på dagen, og ellers gå så meget i skygge som muligt.
      Men vi er blevet røde, meget røde… Typisk skandinavisk😉

  4. Pingback: Rejseplan – Uruguay | Lindas-netsted

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

