Trollastenen

Skånes største sten…
Det har i hvert fald jeg hørt at det skulle være.

Jeg så den første gang på tur med skolen i en af de mindre klasser, så det er rigtig mange år siden.
Jeg har ikke tænkt på den i mange år, men nu ville jeg så vise John den.

Men tror I jeg kunne finde den???

Jeg søgte internettet tyndt for info, men skrev hver gang “TROLLSTENEN”
som er det svenske ord for troldesten.
Men der var intet resultat…
Af uransaglige grunde kom jeg lige pludselig i tanke om at skrive det på skånsk🙂
-TROLLASTENEN!!!! Og hvad dukkede der så op…
Jo den sten som jeg ledte efter😉
Tænk at et A kan gøre så stor forskel!!😀
P1010049
Du finder Trollastenen, eller maglestenen som den faktisk hedder på rigtig, ved den lille by Bäckaskog, øst for Kristianstad.
Stenen kan ses når man kommer kørende på E22.

Den ligger klods op af en gård, som om nogen har kastet den mod gården, men kun lige akkurat har misset.
Hvad kom først stenen eller gården???😉

Og hvem har så kastet den???
-Det har jætten Finn selvfølgelig.🙂
P1010054

Jeg har læst nogle forskellige historier om stenen.
På denne side kan man læse historien om hvordan troldene hver juleaften løftede stenen op på 4 piller af guld og holdt fest neden under og en af aftnerne fik besøg af en dreng fra en af de store gårde.

På denne side kan man læse den samme historie, men denne gang er det en ridder.
Men derudover er der også historien om jætten Finn, der oprindelig kastede stenen mod Åhus kirke. Men missede gevaldigt🙂
P1010060

De kedelige fakta er at det er en sten der er kommet under istiden.
Men denne er lidt anderledes.
Direkte og lidt frit oversat fra denne side:
“Almindeligvis er det landisen der flytter stenblokkene. Det kan man se da blokke findes i moræne, en jordart direkte aflejret af isen. Maglestene er dog lidt speciel da den står i sand. Maglestenen er sandsynlig ikke flyttet på plads av en sammenhængende landis, men i stedet flyttet på plads af et isbjerg.
Ved tiden for landisens retræte fra Kristianstadsletten stod vandoverfladen ca. 55 meter højere end nu.
Isen forsvandt ikke gennem at den smeltede bort, men gennem at store dele af isen knækkede, landisen “kælvede”
Hvis isbjerget var 20 meter tykt borde den været stor som en halv fodboldsbane for at kunne flytte afsted med Maglestenen.”
Kilde: Leif Carserud, SGU-92, Geologiska seværdheter i Skåne
*****************
This is Skånes biggest stone
This big stone came here with the ice, many 1000 years ago.
There are many legends about the stone and you can read some of them on this page. Scroll a bit down for english.

Dette indlæg blev udgivet i Sverige og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

