Nittet hank – DIY

Jeg har som skrevet før været på kursus i dag.
Og en af de ting jeg prøvede, var at nitte hanken fast i tasken.

Tasken er en af de allerførste jeg flettede. 🙂
Og i det indlæg jeg skrev den gang har jeg lige læst sætninger som:
-Det går kun langsomt fremad, men så arbejder jeg også på 2 tasker samtidig
Jeg er kommet ca. lige langt på dem begge, så når jeg er færdig med den ene er den anden også forhåbelig færdig.
🙂
Det var den bare ikke…
Den første blev færdig i Marts/april sidste år, hvor den stakkels earl grey først blev færdig nu et helt år efter 🙂

Jeg tror også at jeg vil prøve noget hankværk denne gang
Jo der kom hank på… men først 1 år senere 😉

P1010193

Jeg var for et stykke tid siden på indkøb i Skindhuset, de har alt hvad hjertet kan begære af nitter og ting og sager og dimsidutter til taskemageri. Det er det rene slaraffenland og jeg synes heller ikke det var særlig dyrt. Men så har jeg heller ikke rigtig noget at sammenligne med 🙂

Jeg købte bl.a. nitter i 9mm og en læder rem. Og lige siden har jeg så glædet mig vildt efter at turde afprøve nitteriet!! 🙂
Jeg brugte disse remedier for at nitte hanken fast.
P1010190
-hårdt underlag (skal med fordel være så lille så man kan få det et godt stykke ind i tasken)
-hammer
-hultang
-nitter
-nitte stempel

Jeg begyndte med at lave huller i tasken, man skal være omhyggelig med at det bliver midt i et tern, så at man ikke kommer til at skære tråden over som man har syet tasken sammen med.
P1010179
Derefter måler man op hvor man skal lave hullerne i remmen.
Det gjorde jeg ved at lægge remmen ved siden af hullerne, jeg allerede have lavet i tasken og så tegne et lille mærke med en kuglepen.
Remmen bliver flottest hvis man folder den dobbelt, så man ikke så tydeligt ser enderne.
P1010199

Så skal man sætte nitterne på plads. Det kan godt være et lille pillearbejde første gang man prøver. Men det er ikke svært.
Man placerer nittestemplet over nitten og så skal stemplet ellers bare have nogle tæsk med hammeren.
P1010187
**********************
I’ve been on a course today learning how to make different handels to my teabags bags.
This bag was one of my first ones, but it was only today I completed it properly.
I don’t know the english words for this proces so you just have to look at the pictures.

Dette indlæg blev udgivet i Kreativ, Teposefoldning og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

8 svar til Nittet hank – DIY

  1. Den er blevet super fin, er selv en ihærdig fletter, og jeg elsker også når der kommer hank på taskerne, det giver ligesom det sidste lille touch:-)

    • lindasnetsted siger:

      Tak for din kommentar, ja jeg læser også med på din blog og kigger på hvad du laver, skal bare blive bedre til at kommentere. 🙂
      Og ja, det giver lige det sidste med hanken, jeg bruger aldrig selv en taske uden hank, så derfor skal der selvfølgelig hanke på.

  2. Gitte siger:

    Det er super flot med læderhank!

  3. Susanne siger:

    Din taske blev til noget helt særligt med hanken på. Meget flot!

    ….og en god idé med denne fine DIY.

  4. Eva Birthe Johansen siger:

    Hej Linda

    Jeg er inde på Skindhusets hjemmeside og vil bestille nitter, men er i tvivl om hvilke det er jeg skal bruge ( har aldrig prøvet det før ).
    Jeg gætter på, at det er de dobbelte nitter, men er da ikke sikker 😉

    Hilsen Eva

    • Linda siger:

      Lige nu ville jeg ønske at jeg havde prøvet det mere end 1 gang at nitte.
      Jeg smuttede også ind på siden og kan se at dobbelte og almindelige er under samme kategori, men kan ikke se hvilke der er hvilke. Og min pose som de ligger i giver heller ingen hjælp, der står nemlig bare at det er nitter.
      Men tror nu at det er de almindelige du skal bruge.
      Og så kommer det an på materialet hvilken størrelse det er.
      Nitte størrelse 9 mm og 11 mm er nogle gode størrelser.
      Til mine teposetasker med dobbelt skindrem har jeg brugt 9 mm. Og tykkere materiale f.eks kaffeposer er det nok en god ide med 11 mm.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

