Væve som i Guatemala

Min moster, Bente, har lige været i Guatemala.
Og der købte hun en væv til mig…🙂
Hun havde den med hjem på flyet, og der var plads til den i hendes bagage😉

Hun har ikke snakket om overvægt…🙂
Og for at det ikke skal være løgn havde hun taget en med hjem til en anden veninde også og så selvfølgelig en til sig selv…

…Men faktisk de er ikke så store.😀
P1010031
De ligger stadigvæk hjemme hos Bente og så finder vi en dag en gang imellem hvor vi væver.
Her er vi igang med at gøre væven klar, dette er det garn vi skal væve på.
DSCI0210
Det er en meget enkelt konstruktion med to pinde der er sat fast i et bord, afstanden mellem pindene bestemmer hvor langt dit vævetøj bliver.
Når du har snoet garnet rundt om disse pinde i 8-taller så mange gange, som du vil have det bredt, tager du det af og skal sætte det på nogle andre pinde. Og disse pinde er væven🙂

Denne væv er den perfekte væv for de dovne, man kan nemlig sidde ned og væve.
Men det gjorde vi ikke denne første gang, men næste gang skal jeg helt klart sætte den fast et sted så jeg kan sidde ned🙂
DSCI0211
Den kan nemlig stort set sættes fast hvor som helst.
I den ene ende, skal den sidde fast et eller andet sikkert sted (en krog i væggen, i en dør e.t.c) i den anden ende sidder den fast i dig.
Det er der den har fået sit navn fra, den hedder nemlig en backstrap loom. Og her er en god side om det, med vejledning både i tekst og billeder og videor!!

Bente lærte som sagt at væve på denne måde i Guatemala, men dette er faktisk måden man væver i store dele af syd og mellem Amerika.
Alle de flotte vævede stoffer som vi ser i de lande er vævet på denne måde.
Det er sjovt, men også meget langsomligt.
Det er ikke som i skolen, hvor man vævede med stofrester, så man var færdig med et projekt i løbet af en formiddag.🙂
Jeg skal nok vise flere billeder senere, når vi har vævet igen. Så i kan komme til at se hvordan arbejdet skrider fremad.
****************************
My aunt, Bente, brought me a backstrap loom from Guatemala.
And twice now, we have been together to weave.
This kind of loom is used in big parts of south and central America.
Here is a link for a good introduktion in english, with tekst, pictures and videos.

Dette indlæg blev udgivet i Håndarbejde, Kreativ og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

5 svar til Væve som i Guatemala

  1. Mitzie Mee siger:

    Spændende. Glæder mig til at se det færdige resultat:)

  2. Linda siger:

    🙂
    Det gør jeg også!!!
    Det er jo en rimlig langsomlig affære så vi må se hvornår den bliver helt færdig.
    Det jeg væver lige nu er bare prøve og øve kluden som i færdig tilstand skal være selve backstrappen til min væv.

  3. Pingback: Langkøbte erfaringer | Lindas-netsted

  4. marion siger:

    det ser bare så spændende ud🙂 jeg har lovet her i huset ikke flere nye hobbie foreløbigt….

    • Linda siger:

      Jeg havde egentlig heller ikke plads til en ny hobby. Og har på fornemmelsen at jeg kun kommer til at væve når jeg er sammen med Bente. Men vi hygger os rigtig godt når vi ind i mellem finder en dag at væve.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

