Gurre sø

Jeg læser ofte på Hannas blog, hun skriver om vandreture og især vandreturene her på Sjælland er interessante for mig og John. Hun er en evig kilde til inspiration!!!🙂
For et stykke tid siden skrev hun dette indlæg om en tur fra Helsingør til Esrum kloster.
Denne tur er det ikke lykkes mig at få ud af mit hoved, så vi skal nok gå den i dens helhed på et tidspunkt.

I dag besluttede vi os for at gå rundt om Gurre sø, som også ligger på ruten.

Vi tog toget til Helsingør og derfra skulle vi med bus (390R) til Gurre.
Medens vi sad og ventede på bussen så vi denne “komet”
P1010344
I hvert fald synes jeg det ligner en komet, jeg har godt nok aldrig set en på rigtig. Men Pyt!!!!🙂
De kedelige fakts, i følge John, er at det med stor sandsynlighed er et fly med retning mod Stockholm.😉

Med bussen skal man lige køre igennem Gurre og først stå af på stoppestedet efter slotsruinen, som man kan se fra bussen.
Turen rundt om søen er ca. 10 km.
Turen er meget afvekslende og skøn at gå.
Vi læste dog at i våde perioder kan der nogle steder være meget fugtigt.

Vi valgte at gå øst om søen.
Hvilket vi syntes var et rigtig godt valg, da vi så gemte det der var aller flottest til sidst.🙂
Det synes vi nemlig at vest og sydsiden er.
Men det er nu meget fint på øst siden også, men der går stien længere fra søen så at man ikke kan se den.
P1010346

I dag kom også de første anemoner i hus.
Jeg gik ellers og undrede hvornår jeg ville se de første eksemplarer.
Dette var kun den spæde begyndelse, om en uge tror jeg, at de hvide anemone tæpper har bredt sig ud over det Danske land.
P1010356
Disse anemoner fandt vi ude på Store ø som ligger ude i Gurre sø.
Vi mødte en dame i bussen som fortalte at ude på denne ø kunne man finde kæmpe store anemoner, altså kæmpe for at være anemoner😉
Men desværre kom vi nok en uge fortidligt for at rigtig kunne se om dette er rigtigt.🙂
Der er en bro ud på denne ø.
Det er en rigtig fin ø, som jeg ikke synes I skal snyde jer selv for, hvis I nu alligevel går rundt om søen.
Ved broen spiste vi også vores madpakker, vi fandt en bænk at sidde på.
P1010353
Desværre var der ikke så meget sol som vi kunne have ønsket os og havde vi vidst hvad der ventede os, ville vi nok have ventet med at spise.
På øst siden er der nemlig ikke så mange muligheder for at sidde ned og dette var den første ordentlige bænk vi have set, og da vi jo ikke vidste hvor meget vi skulle gå mere, før vi fandt et egnet sted, så besluttede vi os for at spise her.
Men på nord, vest og syd siden er der nogle rigtig fine steder med bord/bænke, hvor man kan sidde og nyde sin madpakke.
Naturen er meget afvekslende og lige pludselig befandt vi os midt ude i et meget vådt område og vi gik oppe på en bro, der var bygget over alt vandet.
DSCF7222
Jeg tror at det er gamle tørvegrave fra 2. verdenskrig, jeg ved nemlig at vi skulle gå over/forbi dem og tror så at det må være dette sted.
**********************
To day we have walked around Gurre sø. It’s a walk of ca. 10 km.
We saw our first anemones today, but I think that if you wait for a week, there will be many more.
we enjoyed the walk.

Dette indlæg blev udgivet i Sjælland, Ture i Danmark, Vandretur og tagget , . Bogmærk permalinket.

5 svar til Gurre sø

  1. Hanna siger:

    Hej Linda.
    Dejligt at se de flotte billeder af Gurre Sø på din blog. De kunne godt ha’ stillet et par ekstra bænke op til jer, når nu I kom på besøg:-)
    Jeg tænkte på jer, da jeg gik turen til Dronning Mølle. Det var en fantastisk tur.
    Håber I får tid til at nyde foråret i den dejlige natur.
    Mange hilsner
    Hanna

    • Linda siger:

      Hej Hanna!
      Tak for din kommentar!!🙂 Jo jeg synes også de skulle have sat nogle flere bænke op.🙂 Man skal jo have et ordentligt sted at nyde sin madpakke, eller bare en skøn stund i solen.
      Og i lige måde!!! Jeg håber også at du får tid til at nyde den dejlige natur.

  2. Ninna siger:

    Det ser riktigt dejligt ud. Mon det er forsent at kikke traner i weekenden? Jeg skal kolle på Christians blok.

    • Linda siger:

      Jeg ved at han har åbent i sin udstilling t.o.m denne weekend.
      Så jeg håber der er traner. Jeg vil også gå ind på hans blog og kigge!!!
      det kunne være rigtig sjovt at tage derhen sammen igen.

      • Linda siger:

        Nu har jeg lige været inde og kigge og det lader til at det er for sent
        I går var der kun 170 traner tilbage og de forsvinder hurtigt.
        Så vi må nok gemme det til næste år. ØV

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

