DIY – Flette med halve led

Nogen gange kan det være smart at klippe flettelapperne midt over på den lange led.
Det kan være fordi, det materiale man har valgt er for tykt.
Men det kan også være fordi man ikke her nok, hvis man så halverer lapperne så har man jo lige pludselig dobbelt så mange🙂

Den matematiske formel for lapperne er: Bredden*2+1
D.v.s. Hvis du vil flette med lapper der er 7 cm bredde skal de i længden være 7+7+1=15 (Altså 7*15)🙂
Men så er det at du nu kan vælge at halvere lapperne.
De skal kun halveres på den lange led, så nu er lapperne 3,5*15.

Jeg bruger altid 5 cm bred pakketape og nu er den jo for bred til mine lapper.
Men det gør ikke noget, det skal nemlig vise sig at det er lige det der hjælper ledet med at holde sammen, når det skal foldes.

-Når jeg taper lapperne prøver jeg så vidt muligt at få dem til at ligge på midten af tapen.
P1020836
-Bagefter folder jeg den ene side ind. Det er ikke vigtig at den kommer lige ind til midten…
Det der er en god ide er at altid begynde at folde med den ende hvor der er mest tape.
P1020838
-…Den anden side folder jeg ind til den side der allerede er foldet. På denne måde for de den rigtige størrelse og du behøver ikke måle op, hvor du skal folde.
P1020840

Jeg har brugt det nogle gange efterhånden.
Motivtasken var dog den første hvor jeg brugte det på hele tasken. Her gjorde jeg det fordi at, materialet var for tykt.
Jeg gjorde det også på min blå taske, der er hankene flettet i halve led.
Denne hank er 2 rækker der er syet sammen på almindelig vis og derefter blevet foldet sammen til et rundt rør.
P1010164
Havde lapperne ikke været i halve led, ville det have været rigtig svært at få det pænt når røret skulle formes.
P1010167
En sidste ting jeg vil vise jer er min Argentina taske, her er både materialet for tykt og jeg har ikke nok af det.
Da jeg gjorde klar til denne havde jeg ikke tænkt på at jeg kunne flette i halve led.
Så jeg slog mig til tåls med at den blev lille og meget hård og stiv.
P1000994
Men nu har jeg pillet det hele op og nu venter den bare på at jeg skal få tid til at halvere lapperne og komme igang med at flette igen.🙂

Dette indlæg blev udgivet i Genbrug, Håndarbejde og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til DIY – Flette med halve led

  1. Pingback: Motiv flet 2 | Lindas-netsted

  2. Pingback: DIY – At folde med halveled 2. | Lindas-netsted

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

