Marrakech

Vi er vel ankomne til Marrakech. Men det har godt nok været noget af en tur.
Ikke p.g.a at Marrakech ligger i Marocco og jo derfor er et afrikansk land.
Men fordi at vores fly lettede allerede kl. 6 i morges.
Og da jeg jo har en mand som helst vil være ude i lufthavnen 5 timer før tid, så kan I jo selv regne ud hvornår vi stod op i nat.
John ved også at jeg godt kan lide at drille ham med det, så selvfølgelig er det ikke helt 5 timer før🙂
Det passede ikke rigtig med et tog, så vi skulle med bussen hen til Kongens Nytorv og tage metroen derfra. Men så var metroen sgu lukket og der var indsat metrobusser i stedet for.😦 Og jeg sad lige foran en der havde været i byen og ikke lod til at have det så godt. Hans bøvser lugtede virkelig af bræk. Så jeg flyttede mig i en fart lige så hurtigt der var andre ledige pladser.
Men Hrm… Det var vist nok lidt for mange detaljer🙂

Selve flyrejsen gik fint. Vi fløj med Norwegian, som har en direkte rute ned til Marrakech.
Pass kontrollen i Marrakech lufthavn er en meget langsommelig affære.
Men som John sagde:
-Det er prisen for et nyt stempel i passet🙂

Vi havde forventet at blive overfaldet af marokkanere når vi kom ud i ankomsthallen, som vil tilbyde hoteller og taxier og alt det andet som man nu bliver belemret med.
Men sådan var det slet ikke.
Vi havde besluttet os for at tage bussen. Men da vi kom ud var der ikke nogen bus og vi vidste jo ikke hvornår den næste ville komme.
Så vi begyndte i stedet for at forhøre os om taxier.
Men det var sgu svært at få noget ud af chaufførerne, det var som om de hellere ville diskutere indbyrdes.
Ikke før bussen kom og vi begyndte at gå hen i mod den, fattede de at de var ved at miste nogle kunder og så kom de ræsende efter os.
Men så gad vi ikke deres ævl mere og tog bussen.
P1030348
Bussen kørte ind til en plads der hedder Djemma del fna og den ligger ikke særlig langt fra vores Riad.
En Riad er et lille privat hotel. De er ofte meget arabiske i deres udformning. I hvert fald er denne som vi bor på det.
Vores Riad kan være svær at finde første gang man skal derhen fordi den ligger lige midt i heksekedelen🙂
Lige ved siden af souken, den kæmpe store bazar.
Vi havde kigget på googlemaps og set at vi skulle stort set ligeud hele vejen fra Djemma del fna. Men alligevel kom vi til at dreje og så forvildede vi os ind i souken.
Men det gjorde ikke noget det var hyggeligt. Men næste gang vi gør det så skal det være uden rygsække🙂
Vi fandt dog snart det rigtige sted og så fandt vi også vores riad.🙂

Jeg har desværre fået hovedpine af for lidt søvn og forlidt væske. Så jeg ville gerne have en lur og John gik alene ud i byen for at kigge sig omkring og købe noget vand.
Da han kom tilbage havde jeg sovet lidt, men havde det ikke stort bedre.
Men tog mig alligevel sammen, fordi uden mad og drikke duer heltene jo som bekendt ikke.
P1030343
Vi ville en lille tur ud i den mere moderne bydel. Fordi der skulle den busterminal som vi skal bruge om nogle dage befinde sig. Vi fandt den også og fik købt billetter til Essaouria, som er vores næste destination. Vi rejser dertil på mandag. Men det var fint nok at få ordnet billetterne nu, så behøver vi ikke at tænke på det senere.
Jeg havde ikke mod på at kaste mig over den marokkanske mad allerede, og især ikke når jeg i forvejen ikke havde det så godt. Så da vi gik forbi en italiensk restaurant gik vi derind og fik en pizza og det var lige hvad vi havde brug for🙂

I aften bliver en stille aften på riaden og lige nu sidder vi og lytter til minareterne kalde til bøn. I hvert fald regner vi med at det er det vi hører. Men hehe!! Jeg må indrømme at jeg meget synes at det lyder som når vi tester luftalarmerne den første onsdag i maj, hvert år🙂 Gad vide om det larmer sådan hver aften????
Sådan nu holdt det op🙂
**************************
We have arrived in Marrakesh. We live in a riad next to the souk. The big bazar.
I havn’t felt very well today because of a lack of sleep and water, so John has been around in the bazar a little bit more than me. But we vent together outside the old town to the little more modern quarters. To visit the busstation to buy tickets for Essaouria and vi also ate at an italian restaurant there.
To nigth will be a quiet evening at our riad.

Dette indlæg blev udgivet i Marokko, Rejse og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Marrakech

  1. Susanne siger:

    Hej Linda.
    Rigtig dejlig beskrivelse af Marrakesh. Bente og jeg helt bestemt benytte os af dine tips. God tur til jer. KH Sus

    • Linda siger:

      Hej Susanne!!
      Ja nu rejser i jo snart, så jeg er glad jeg kunne inspirere og hjælpe en smule.
      Og tak, jeg er ganske sikker vi kommer til at nyde vores tur også.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

