Agadir

Det var lidt et kulturchok at komme til Agadir.
Et kulturchok med omvendt fortegn.🙂 fordi at komme herned var som at komme til en spansk ferieby a’la Benidorm eller De kanariske øer.
Busstationen ligger rigtig langt fra stranden og hotellerne. Så vi havde undersøgt hvordan vi kunne komme til vores hotel med bybus. Men da vi ankom og det var ved at være mørkt og jeg havde været køresyg på vejen, så besluttede vi os for at tage en taxa.

Vi tog en lille orange taxa petit, og blev selvfølgelig snydt😉 Det vidste vi bare ikke på det tidspunkt. Fordi 50 dh syntes vi da var en fair pris for den strækning vi skulle. Det er ikke mere end ca. 35 danske kroner. Vi var da bare glade for at det var en taxachauffør der ikke ville rippe os🙂
Vi havde godt nok læst at man skulle forhandle om prisen, men for 50 dh som vi i øvrigt syntes var fair, gjorde vi det ikke.
Men da vi skulle ud til busstationen igen i morges og stoppede en taxa udenfor vores hotel og han sagde, at han kun skulle have 20 dh. Så var vi ved at falde bagover.🙂

Agadir er en ganske ny by. Store dele af byen blev nemlig jævnet med jorden i et stort jordskælv i 1960.
Kasbahn blev også ødelagt under jordskælvet, så hvis man tager derop er det for udsigtens skyld. Der er også nogle ruiner, men kun nogle mure og porte. Kasbah er den befæstede bydel.
Kasbahn ligger på en udløber til Atlasbjergene på en højde af 236 meter, så udsigten over byen og havet må være flot.🙂
Men med kun en dag i Agadir besluttede vi os for at det ikke var det vi ville bruge vores tid på.

Istedet har vi slentret rundt nede ved stranden og på strandpromenaden og i stedet for at kigge ned på byen kiggede vi op på Kasbahn.
På bjergsiden står der med store bogstaver: allah, kongen og folket, sådan fik vi i hvert fald det oversat og om aftenen er der lys i bogstaverne.

Vi kiggede ind på en cafe i ny og næ.
Noget så autentisk som en østrigsk cafe, blev det også til.
Stranden er flot og promenaden er også rigtig hyggelig.

Det blev også til en lille tur op i byen. Her fandt vi en park som hedder fugle dalen.
Den har navnet efter det lille zoo som også ligger i parken, hvor de har mest fugle, men også lidt andre dyr.
Det var en hyggelig park at gå tur i og også meget flot, nogle steder.
Den havde et flot indgangs parti, som lovede godt for selve parken.
Mange af fuglene gik “frit” inde i et ganske stort voliere. Men der var også nogle som ikke havde det lige så godt.
Det var gratis at komme ind og måske skulle man overveje at tage en lille entre. Det er jo ikke gratis at holde dyr.

Vi var også en tur ude i den mere luksuriøse marina.
Her lå fine cafeer og udenlandske tøjkæder, som vi ikke ellers har set her i Marokko, såsom Zara og Mango.
**************
It was a little bit like a kultur chok to arrive to Agadir. It was like arriving on the canari islands or Benidorm or another tourist place like that.
We just have 1 full day here and we have used that day by strolling on the beach, walking on the promenade, visiting cafés.
We also visited the more luxurious marina and a small zoo/park.

Dette indlæg blev udgivet i Marokko, Rejse og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Agadir

1. Mitzie Mee siger:

Selvom det er en turistby, ser der rigtig fint ud:)

• Linda siger:

Den var også rigtig fin i turistdelen, som er nede ved stranden.
      Men det var lidt et chok for mig at komme derhen, jeg havde slet ikke forventet det. Jeg vidste godt at det var herhen charterselskaberne fløj. men jeg havde alligevel forventet mig at det skulle være mere arabisk.