Med bus rundt i Marokko

Det med at blive forlænge et sted når vi er på ferie er ikke lige noget for mig og John.
Vi vil meget hellere rejse rundt og opleve flere ting.
Og vi kan også godt lide at arrangere det selv, fordi så kan vi blive så længe som vi har lyst et sted før vi tager videre.

Vi var lidt spændte på hvordan det ville blive i Marokko.
Hvordan er det at rejse rundt alene som turist der?
Er det nemt at planlægge?
Hvordan er deres infrastruktur?
Hvordan med sproget?
Og vi havde sikkert flere andre spørgsmål også.

Kan kun sige, det er pærenemt at rejse i Marokko.
Man skal bare lige gøre noget forarbejde først. Som f.eks. at undersøge hvor de forskellige byers busstationer ligger henne.
Det gøres nemt på googlemaps.
I nogle byer har de forskellige selskaber nemlig sin egen terminal og i andre er det en fælles terminal.

Vi havde besluttet allerede hjemmefra at det busselskab vi ville benytte var CTM.
Der er også andre, men dem benyttede vi ikke.

I Marrakech ligger CTM-busstationen lidt syd for togstationen.
Den finder I her.

Det er en god ide at købe billetterne, nogle dage i forvejen. Så kan man nemlig få de gode pladser helt oppe forran.
Og som turist er det også en fordel, da du ser meget mere.
Man kan nå at se de sjove geder der kravler rundt i træerne og de smukke, smukke Atlasbjerge.

Vores rejse rute så sådan her ud:
Marrakech-Essouaira ca. 3 timer, 65 dh/person
I Essaouira finder I CTM-stationen her.

Bliver du nemt køresyg, er det i Essaouira du skal købe medicin, før rejsen går videre sydpå.
Jeg havde nemlig ikke nogle problemer mellem Marrakech og Essaouira, men puha mellem Essaouira og Agadir var jeg køresyg.
Du køber køresygepiller inde på et af de mange apoteker(pharmasie) Og der jeg gik ind kunne de godt engelsk. 🙂

Essaouira-Agadir ca. 4 timer, 80 dh/person.
I Agadir er det en ny fælles busterminal, som du finder her.
Denne station ligger rigtig langt væk fra turistcentrum.
Og det er nødvendigt at tage en taxa, ca. 20 dh.

Agadir-Ouarzazate ca. 7 timer, 135 dh/person
I Ouarzazate ligger CTMs busstation lige inde i midtbyen.
Det tog kun 5 minutter at gå derhen fra vores hotel.
I finder stationen her.

Ouarzazate-Marrakech ca. 5 timer, 70 dh/person

*********************
We travelled around Morocco with CTM busses.
If you easily get carsick, it’s a very god idea to take some carsickness pills.
The links shows where you find the CTM busstations. It’s not in all towns that they have a shared station.
So every company have there own stations.

Dette indlæg blev udgivet i Marokko, Rejse og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Med bus rundt i Marokko

  1. Sif siger:

    Er utrolig glad for at falde over din blog.
    Jeg skal til Marokko i 3 uger med min mand, til september.
    Jeg kunne godt tænke mig at rejse rundt og opleve så meget som muligt, så blev meget lettet da jeg læser det er lige til 😀

    Har lige 2 spørgsmål, som jeg håber du kan svare på.

    1. Rejser i rundt uden at have bestilt hoteller eller hvordan gør i det?
    (det har jeg nemlig overvejet, men ved ikke om det er for risikabelt.)

    2. Jeg ser og læser meget om at Marokko har lækre strande på niveau med Jamaica, Bahamas osv. Men jeg har svært ved at finde ud af hvor.
    Jeg ønsker lækker, lækker badestrande, men syns de sælger Agadir strand som en surfer strand, med meget strøm og for kølig.
    Mange referere til man skal rejse langs kysten ved Middelhavet, for at få de smukke og rigtig eksotiske strande.
    Kan du hjælpe mig med din erfaring der?

    Håber du kan hjælpe mig.

    Mvh

    Sif Winther

    • Linda siger:

      Hej Sif!
      Tak for dine spørgsmål.
      Jeg kan anbefale at rejse rundt og planlægge efterhånden, lige som du har planer om.
      Det er ikke noget problem overhoved. 🙂

      Vi booker altid det første hotel hjemmefra også da vi skulle til Marokko.
      Resten booker vi efterhånden.
      Vi har en computer med, og da vi var der i november, var det nok at booke et par dage i forvejen.
      Vi bruger hotelsøgemaskinerne:
      http://www.trivago.com
      http://www.laterooms.com

      Mht strandene har jeg kun hørt det samme som dig.
      Det er fordi at store dele af kysten ligger ud til atlanten og den er kold.
      Selve stranden i Agadir er rigtig fin, men jeg tror vandet er koldt og ja vi hørte også det med at der er meget strøm.
      Vi var aldrig oppe nordpå, det nåede vi desværre ikke på vores 2 uger.
      Så desværre kan jeg ikke hjælpe dig med de gode badestrande.
      Men generelt er Middelhavet varmere end Atlanterhavet så det er med stor sandsynlighed der du finder de lækre strande.

      Skriv endelig hvis du har fler spørgsmål. 😉

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

