På hvaltur

Så er den store dag kommet🙂
Endelig, endelig skal jeg ud og kigge på de der kæmpe store krabater.

Vi tog bussen til Lahaina, hvor vi skal sejle ud med Pasific whale foundation. Det er en af de største hvalkigger firmaer, men det er også en nonprofit organisation som laver forskning og også underviser om havet og hvalerne.
De har uddannede marine biologer med ombord der kan fortælle en hel masse om hvaler.
Det var rigtig spændende at være med.
Desværre havde John besluttet sig for at han ikke ville med. Han ville ikke stå ude på en båd og stege i flere timer.
Men det hindrede selvfølgelig ikke mig i at tage afsted.🙂
Faktisk er det sådan at vi har mødt en anden dansker her på vandrerhjemmet.
P1050171
Han hedder Jan og de seneste dage har vi lavet rigtig mange ting sammen med ham, så I kan lige så godt huske hans navn🙂
Han er medlem af Pasific whale foundation og har været på nogle ture, han havde planer om at tage på endnu en, så jeg spurgte om jeg ikke måtte komme med.
Så vi tog afsted sammen, og da Jan jo er medlem fik vi både procenter og lov til at gå ombord først.🙂
Vi fik nogle rigtig gode pladser, og så var vi bare parat til at se HVALER!!!!!🙂
P1050177
Jeg havde dog ikke regnet med den børnehave det var😉
Slet ikke negativt ment…😉
Det var nemlig BABY HVALER!!!!!
Rigtig mange af de hvaler vi så i dag var små babyhvaler der svømmede rundt med sin mor og nogen gange havde moren også en kæreste med.🙂
En babyhval havde lige fået øje på sin hale og den skulle lige afprøves…
Det så rigtig sjovt ud og jeg fik heldigvis filmet det:

Jeg fik ikke taget vildt mange fotos, jeg kender ikke mit kamera godt nok til at jeg kunne få nogle rigtig gode hvalbilleder.
Men så er det jo et held at jeg også kan filme.

Vi så også nogle hvaler der hoppede. Eller retter nogle andre så det, jeg nåede kun at se plasket fordi at jeg kiggede et andet sted hen da den hoppede.
Er det ikke typisk??
Men derimod så vi en hel masse halefinner. Det er der altså også noget magisk over når disse store dyr graciøst dykker ned og husker at få hele halefinnen op over vandet. Det er nemlig ikke alle hvaler der “husker” det🙂

Det er Pukkelhvaler der kommer her til Hawaii.
De svømmer ned fra Alaska for at finde en kæreste og/eller få en unge.
De kommer her mellem december og april og bliver her i 6-8 uger hver i sær.
************’
At last it was my turn to go on a whalewatch🙂
I have so much looked forward to it. John didn’t want to come. but in our hostel we have met another dane. And I went with him.
He is also member of Pasific whale foundation so we got a discount and was the first ones to go onbord:-)
We saw many babywhales with their mothers.
It is Humpbackwhales that comes to Hawaii, they are here between december-april and each animal is here for 6-8 weeks, to find a mate or give birth.

Dette indlæg blev udgivet i Dyr, Hawaii, Rejse, USA og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

4 svar til På hvaltur

  1. Ellen siger:

    Jeg er SLET ikke misundelig!!! Jeg har været på hvaltur to gange og har boet et par dage i Sydafrikas Hermanus, hvor de komme helt ind under klipperne til os, så vi næsten kan røre ved dem, men det du har set her, er da helt fantastisk. Tænk, at din John ikke ville med – ved han godt, hvad han gik glip af?

    • Linda siger:

      Ja, babyhvalerne var godt nok søde. Og mig og Jan skal prøve på at komme ud igen.
      Vi skal lige få dagene og vejret til at hænge sammen med andre planer også.
      Jeg kan heller ikke forstå at han ikke vil. Men han er gammel sømand, så han gidder ikke rigtig være på en båd og så kan han ikke fordrage solen.
      Men tror nok at han ved hvad han går glip af, jeg snakker jo om det ustandseligt😀

  2. Hans siger:

    Lyder til at have været en kæmpe oplevelse🙂

    • Linda siger:

      Hej Hans!!!
      Det var og er en kæmpe oplevelse.
      Jeg har været ude igen i dag, og oplevelsen bliver absolut ikke mindre, fordi at man har prøvet det før.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

