Hula show

I Waikiki er der et sted der hedder Hawaiian culture center.
Sidst vi var her i Waikiki var det lige foran næsen på mig og det var det denne gang også.
Og jeg opdagede det ikke.

For nogle dage siden fik jeg en besked, som jeg desværre ikke så i tide, fra Karla.
At hun skulle til en gratis Hula lektion der, om jeg ville med.
I går da vi så endelig fandt ud af at ses, viste hun mig bl.a hvor dette center var og viste mig også hvor jeg kunne se programmet for hvad der skete og hvornår.

Desværre er der kun Hula lektioner en gang om ugen.
Men derimod kunne jeg i dag komme til at se et Hula Show. 🙂

Jeg kom i god tid og fik en god plads, havde kamerat parat. 🙂
P1060020
Showet var fint.
Dansen og sangene er en del af deres kultur, hvor de fortæller legender og ærer deres guder og forfædre.

Pele er en af de gudinder der betyder mest for hawaiianerne.
Hun er nemlig ilden og vulkanernes gudinde og uden hende ville Hawaii ikke eksistere.
Til hende er mange af sangene og dansene rettet.

Pele har en søster, hun er havets gudinde.
Hawaii er jo omringet af hav og det var over havet de første mennesker kom til Hawaii.
Så til hende er der også mange danse og sange.
P1060024
Vindene betyder også meget for hawaiianerne.
Men her blev der ikke sunget og danset.
Det var en mand som på hawaiiansk fortalte historien og vinden.
Ikke helt lige så godt, men interessant at høre så lange sætninger på hawaiiansk.
Normalt er det jo engelsk man hører men nogle ord bliver brugt i det daglige.
Aloha hører vi feks alle vegne.

Efter dette mandlige indslag, var det hulapigerne der kom til igen.
P1060027
Hawaii er nogle af de mest våde steder på jorden. På Kauai finder man det sted hvor det regner mest på jorden og Maui er det 3. mest regnfulde sted.

Så regn er også i hawaiianernes bevidsthed. Og til regnen synger og danser de også.

Den sidste del af showet var danse for at ære deres forfædre.
og i sær de gamle konger og dronninger.

Det var smadder spændende og jeg kunne godt have set mere.

*************
Last night I went to a Hula show at the Hawaiian culture center.
They have many free activities during the week.
It was very nice and interesting.
They dance and sing to honor their gods and ancestors.

The godess of fire and volcanos, Pele
and Peles sister the godess of the seas.
They also honor the winds and the rain.

Dette indlæg blev udgivet i Hawaii, Rejse og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

