Skånes højeste vandfald

Vi har haft en travl lørdag i Skånes nord østlige hjørne.
Vi har nemlig været i Sverige i weekenden, for at besøge mor og far og for at få provianteret.
P1060505
Det er jo den tid på året, hvor tranerne kommer til Pulken, lidt syd for Kristianstad.
Så vi skulle hen i det hjørne alligevel og da jeg lige havde læst Hos Mommer om Skånes højeste vandfald, så kunne vi da lige slå 2 fluer med et smæk.

Efter 20 år i Sverige, så var dette vandfald ikke noget jeg kendte til.
Synes det er godt gjort!!😮😉
Linderødsåsen, den ås hvor vandfaldet befinder sig er ikke et sted jeg har gjort det så meget i.
Men tror nok at mig og John blev enige om at det skulle vi da til og gøre noget mere i.
P1060491
Vandfaldet ligger i Forsakar, et skovområde, kløft og naturreservat lige udenfor Degeberga.
Og vil man se det skal det næsten være her om foråret, da den tørrer ud om sommeren. (Har jeg hørt)
Kløften blev dannet under istiden af en elv der førte vand fra indlandsisen ud til havet.

Vi fandt en parkerings plads langs landevejen, hvor vi så at der var et skilt mod de øvre fald.
Der er nemlig nogle stykker både øvre og nedre fald.
Hvor de øvre fald er ca. 8 meter og de nedre 10 meter.
Og rundt om det hele er der en godt markeret vandre rute om end det går lidt op og ned.
Og turen kan nemt blive en del længere fordi at man lige ser et klippefremspring som man vil ud på eller op på.
P1060516
Her er flot, rigtig flot og meget dramatisk. Kløften er meget dyb og når man går oppe på kanten er det virkelig langt ned.
P1060529
Fra parkeringspladsen gik vi igennem noget skov indtil vi kom hen til åen, som der går en bro over. Hvor vi kunne læse at hvilken en af vejene vi valgte så var der 750 meter til den nedre parkeringsplads. Så kunne vi regne ud at rundturen ville være 1,5 km.
Men som sagt turen kan godt gå hen og blive en del længere.
Det gjorde den for mig og John, medens mor og far stod og grinede af os og lige fik pusten, fra det vi allerede havde gået.

De øvre fald finder man lige ved broen.
Her var vi så heldige at der var et klippefremspring som stak så meget ud at kom næsten helt ud for vandfaldet.
P1060493
Turen gik videre, vi gik med solen rundt og gik oppe på kløftens kant og kiggede ned.
Huhu, der var langt ned!!🙂

Lige pludselig skulle vi så ned fra kløftens kant, vi var ved at nærme os det nedre falds parkering og turen gik nedad af trapper.
IMG_0505
Nede på bunden fandt vi Forsakar badet, et friluftsbad. Men det var selvfølgelig lukket på denne tid af året😀
Så vi gik bare forbi og gik over broen, hvor vi dog stoppede et øjeblik for at kigge ind i kløften.
P1060501
Ved siden af åen så vi en sti og tænkte at det nok var den vi skulle gå på nu.
Og syntes faktisk det var lidt smart at man den ene vej gik oppe på kløften og kiggede ned og den anden vej gik nede i kløften og kiggede op.😉

Det er nemlig også flot og dramatisk hernede fra.
og lige pludselig er vi der.
Lige foran os ser vi Skånes højeste vandfald.
Det er faktisk imponerende smukt.
Ikke så stort som nogle af dem vi så på Hawaii, men absolut meget smukt.
P1060513
Men vejen ender her, man kan ikke komme videre.
Så efter at have kigget på vandfaldet og kigget lidt mere, så vendte vi snuderne den anden vej og gik samme vej tilbage.
P1060511
Vi skulle op på kanten af kløften igen, men nu på den anden side.

Det var en dejlig tur, som atter igen påmindede mig om hvor smuk den Skånske natur er og at der stadigvæk er nye ting at opdage.
P1060520
************
Skånes highest waterfall, you will find just outside Degeberga in the northeast of Skåne.
And last saturday we went there with my parents, we was going to see the cranes dancing and wanted to see this too.
There are 2 falls, the upper falls is about 8 meters and the lower falls is about 10 meters.
they are not as big as the ones we saw on hawaii, but in beauty they are very able to compete.
It’s a 1,5 km walk, but you can easily make it longer, there are many rock outcrops that you can walk out on to get a better view.

Dette indlæg blev udgivet i Rejse, Sverige, Vandretur og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Skånes højeste vandfald

  1. Ellen siger:

    Det er noget, blogland er godt til; inspiration fra andre bloggere. Man bliver så klog af blogland🙂
    Du ligner vist din mor temmelig meget, gør du ikke?
    Så I isfugle? Der skulle være isfugle ved det vandfald, men jeg har ikke set nogen de to gange, jeg har været der.

    • Linda siger:

      Blogland er en fantastisk inspirator🙂
      Jeg har altid hørt at jeg ligner min far. Men det er nok mest håret, farven og des struktur.
      Min lillebror ligner mor, så jeg har aldrig tænkt på at jeg skulle ligne hende særlig meget.
      Men når jeg kigger på billedet så kan jeg da godt se det.
      Nej desværre så vi ikke nogle isfugle. Det kunne ellers have været sjovt.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

