El Colacho i Burgos

Vi starter jo vores Camino i Burgos.
Men vi starter vores tur nogle dage for tidligt 🙂
Havde vi bare ventet til den 22 juni, så kunne vi have været med til at hoppe over babyer.

Jow, jow du læste skam rigtig og det er levende babyer.
Du kan se billeder her.

Jeg læste om det i dag i metroexpressen.

Den 22 juni i Burgos så fejrer de El Colacho.
Lokale mænd iklædt djævlekostumer løber gennem gaderne og springer over babyer som ligger på madrasser“.

Det måtte jeg jo bare hjem og undersøge lidt mere om.
Det er en tradition der går helt tilbage til 1620 eller måske længere.

Fordi den har en makaber katolsk version eller en mærkelig hedensk version.
1. Det var da Juan Carlos I var konge, da besluttede han at nyfødte børn skulle lægges i hans seng, hvis barnet vendte det hvide ud af øjnene og den begyndte at vride hovedet var det tegn på at det var blevet født af en heks. Og blev efterfølgende slået ihjel ved at man slog dem i hovedet.

Man kan også vælge den hedenske version.
2. Så skulle det være for frugtbarhed og fødsel.
Hoppet over babyerne havde kun det foremål at ønske dem velkomne til livet og samfundet.

Enten det er det ene eller det andet, så synes jeg det er noget mærkeligt noget at hoppe over babyer og når I har set denne youtube film, vil I nok give mig ret.
Hvis de børn får svære traumer senere i livet, ville jeg ikke synes det var mærkeligt.

Ceremonien er ikke ufarlig, den anses som en af de farligste i verden.
Men ikke desto mindre skulle det være en stor ære for de deltagende babyer.

Jeg har googlet lidt videre og fundet ud af at Juan Carlos I slet ikke var født i 1620, han blev først født i 1938.
Ham der var konge på det tidspunkt var Filipe III. Information som jeg havde fået fra spansk wikipedia.
Traditionen stammer ikke fra Burgos selv, men en by i provinsen der hedder Castrillo de Murcia.

Og til sidst vil jeg lige skrive at jeg er ganske glad for at vi ikke er der til denne højtid.

***************
I read about the Colacho in Burgos in a Danish newspaper.
It’s a spanish religious tradition and in Burgos they have a quite bizarre tradition.
Men dressed like devils runs throught the streets and jumps over babys, which lays on matresses.
We will miss that festival on the camino, we are in Burgos some days earlier.
But I don’t mind that at all, to me it seems like a very ugly tradition.
I googled it at it’sactually not in Burgos itself, but nearby in Castrillo de Murcia.

Dette indlæg blev udgivet i Pilgrims ruter, Rejse, Spanien og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til El Colacho i Burgos

  1. Ninna siger:

    Og hvor er i så nu. Er i på rejsende fod eller er i hjemme og drömmer? Vi har det vamere her end i Spanien. God tur om det er nu eller senere.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

