Vores velbefindende

Synes lidt det er på tide at I skal læse lidt om vores velbefindende, eller rettere, vores bentøjs velbefindende, nu hvor vi har gået i 1 uge.
Fordi har vores bentøj det godt, så har vi det også godt.
Sådan er det på caminoen, det kan man ikke komme udenom.
Ens fødder og person går lidt sammen i en enhed.😀

Jeg vandrer jo i mine nye vandrerstøvler, som jeg købte halvanden måned, tror jeg, før vi tog afsted. Dem kunne jeg godt have gjort lidt mere umage med for at gå til.
Men det er jo så nemt at være bagklog.
John han vandrer i sine meget ud trådte kondisko, som skulle være blevet smidt ud i Santiago, hvis han altså havde haft nogle at bytte med.

Jeg har fået 2 små vabler, en på hver storetå, der hvor “pegefinger tåen” trykker mod storetåen, fordi mine småtær er lidt skæve.
Men det er vabler jeg får i alle sko.
Nogen gange punkterer jeg dem og andre gange lader jeg dem bare være.
De første dage gik jeg med 2 par strømper, det kunne mine ben, lige over hælen ikke lide og jeg fik en masse varme eksem.

Jeg går med 2 par strømper, hvor det ene par, det inderste, er et par tynde løbesokker i kunststof, der hjælper mine fødder med at transportere fugt væk. Og det yderste par er vandresokker.
En anden god ting med 2 par strømper er at rigtig mange vabler kommer af den friktion der er mellem fod og strømpe, har man 2 par strømper på så er det de 2 strømper der gnider mod hinanden og lader din fod i fred.

Så jeg var nødt til at skippe den inderste strømpe og kun gå i vandresokkerne.
For at give mine eksem så meget luft som muligt så begynder jeg at folde strømpeskafterne ned over mine støvler. Og det hjælper, men så dukker næste problem jo selvfølgelig op.
Fordi så klemmer støvlerne rundt mine ankler og måske har jeg også snøret dem for stramt.
Jeg begynder nemlig at få ondt i fodledene i den højre fod.

Det hjælper at lade være med at stramme snørebåndene og på min højre fod folder jeg ikke strømperne ned over støvlen.

Og nå ja… Jag har jo også lidt ondt i min akillessene.

Hvilke problemer har så John: Ingen
Næsten i hvert fald. Han får “trættere” fødder end mig. En dag havde han pisse ondt i sine skinneben.
Den venstre hofte drillede ham en smule og gjorde ondt og det samme gjorde hans knæ.

To be continued…

**************
A little about how we are doing and most important how our feet and legs are doing.
your personal wellbeing and your feet wellbeing on the camino is the same.
I walk in my new hikingboots, and I could have used more time getting used to them back home.
I have 2 small blister on my big toes, but it’s because the other toes squeezes against the bigone. And I get these blister in all shoes.
I walk with 2 pair of socks, but I god heat eczema and had to stop doing that.
then I had tied my boots to hard so I hurt my footjoints.
and my Achilles Tendon is a bit sore.
And John: He is walking in a pair of trainers, a very old pair of trainers.
His feet gets more tired than mine. He hade some problems with the left hip and his tibia hurted like H*** for some days.

Dette indlæg blev udgivet i Pilgrims ruter, Vandretur og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Vores velbefindende

  1. Ellen siger:

    Puha – jeg kan jo godt undre mig lidt over, hvad der får folk til at gøre den slags😉
    For det lyder ikke helt for mig, som om jeres bentøj har haft det helt godt under turen …

  2. Linda siger:

    Ja, nogle gange kan man undres.
    Det sjove er at jeg slet ikke regnede mine problemer for noget. Jeg følte mig glad over at jeg ikke havde flere problemer, når jeg sammenlignede med nogle andre vi mødte.
    Men nu hvor jeg ser det listet op på denne måde, så blev jeg godt klar over at det ikke var så lidt endda.
    Men du skulle have set nogle af de andre, hvad der ikke bliver udstået bare for at gennemføre turen.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

