Pilgrimsmesse

Vi har jo også lige en pilgrimsmesse.
Der er altså noget jeg har misforstået. Jeg har altid troet, at når man kommer der tidligt om morgenen til pilgrimskontoret, så når man at komme med så man bliver nævnt under messen.
Det er derfor jeg har overnattet på Monte de Gozo begge de gange jeg har gået caminoen.

Men det er åbenbart ikke rigtig, fordi de eneste der var started i Burgos var nogle fra italien.
Der var dog nogle danskere der var startet i Saint Jean Pied-de-port og så lod vi bare som om vi var dem🙂
Så hvis der bliver en næste gang, hvilket jeg med sikkerhed ved at der ikke bliver, så vil jeg glædestrålende springe Monte de Gozo over. 🙂
P1070971
Da vi nåede hen til Katedralen var den allerede helt fyldt og vi kunne ikke finde nogle siddepladser.
Så vi satte os i sideskibet på en af pillerne der, der havde en bred fod, hvor vi faktisk kunne sidde både mig og John.
Det er mandag, så jeg forventede ikke noget.
Men der blev til min store overraskelse svinget med butafumeiron.
Der var nok nogen der havde betalt i dyre domme for at se den og så var vi bare heldige at det var lige idag.
Butafumeiroen er et kæmpestort røgelses kar, der i gamle dage blev svinget inde i kirken p.g.a. alle de beskidte og ildelugtende pilgrimme der ankom.
I dag er vi jo stort set renvaskede da vi ankommer til Santiago og skal med til messen. Så nu er det bare en del af ceremonien, som nogle er heldige at opleve.

Efter messen gik vi ned og kiggede på Jacobs grav, der var nemlig ikke nogen kø.
Køen var afsindig lang til at komme op til statuen, som man så kun ser bagfra og så er det meningen at man skal gi’ den en krammer😮
Den pille ved indgangen hvor man skal lægge sin hånd og der er et dybt håndaftryk er afspærret så det kunne vi ikke komme til.
P1070961
******************
At 12 o’clock we went to the pilgrimsmass.
There is a thing that I have misunderstood. I thought that if you are early in the pilgrimsoffice and get registred you would be mentioned in the mass the same day. But you don’t, there was just 2 from italy that started in Burgos that day😦
But there where 2 danes that started in Saint Jean and then we just said that that was us.
When we got to the cathedral it was completely full and we couldn’t find at place to sit, we ended up sitting on the foot of one of the big pillars.
It’s monday, so I didn’t expect the butafumeiro to swing. But someone had paid to see it swing, so it swang.
After the mass we went to see Jacobs grave, there the queue was short.
It was insanely long to go and see the back of the jacobs statue.
And the pillar where you are supposed to put your hand were sealed off.

Dette indlæg blev udgivet i Pilgrims ruter, Rejse, Spanien og tagget , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Pilgrimsmesse

  1. Astrid Nielsen siger:

    Hej Linda, som altid hyggeligt at læse om jeres rejser.
    Vil lige gøre opmærksom på denne http://www.bloglovin.com/frame?post=3284427875&group=0&frame_type=a&blog=11007769&frame=1&click=0&user=0 – er det noget?
    KNUS

    • Linda siger:

      Tak Astrid!!
      Jeg var inde for at se om der var flere pladser tilbage, men det var der desværre ikke.
      Det var ellers en rigtig god ide.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

