Finisterre – Fisterra

Finisterre, som på galicisk hedder Fisterra, betyder begge to Verdens ende.
Det er et af europas vestligste punkter og i århundreder har mennesker valfartet derhen.
Også før caminoen.
P1080001
I dag er det stedet hvor pilgrimme nogen gange smider sin vandrestav i havet og brænder noget af sit vandretøj.
De to gange jeg har været derude har jeg aldrig set nogen gøre nogen af delene.
Men der er mange sodpletter rundt omkring, så det er en tradition der bliver holdt i hævd kan jeg se.
P1080015
Det er også her man kan være heldig og finde den muslingeskal som er symbolet på at man har vandret caminoen.
Men man skal være heldig, fordi strandene bliver støvsuget for skaller tidligt om morgenen, fortalte en mand jeg mødte dernede, da jeg var der første gang.
Jeg var heldig og fandt undersiden på en musling og en der ikke var så pæn, så den havde nok ikke kommet igennem godkendelsens trange øje den morgen 🙂
Af manden som jeg talte med fik jeg desuden en der var meget fin og en lille bitte en.
P1080118
Vi tog bussen derud, der går “turist”rutebuser derud fra busstationen.
Turen derud er rigtig flot, men jeg blev desværre køresyg. Så jeg nåede ikke at se så meget.
P1080016
Vi har booket et hotelværelse derude og bliver der en overnatning før vi tager ind til Santiago igen.
Vi startede ud med at få en lille lur, jeg havde det jo ikke så godt og derefter gik vi ud til fyrtårnet. For at kigge på verdens ende.
Vi sad derude i lang tid og nød at kigge ud over havet.
P1080017
********************
Finisterre or Fisterra (in galician) both means the end of the world.
This is one of the points most to the west you can come in Europe and poeple have been walking here for a long time, even before the camino.
Today is this the place where some pilgrims throws their stick into the ocean and burn there walking clothes. we didn’t see it.
It’s also here you can find the shell that is the proof that you have walked the camino, but you have to be lucky to find one yourself. The beaches are swept for shells every morning a man told me the first time I was here.
But I found some and the man I talked to also gave me one very nice one and a small one.
We took the bus, from the busstation in Santiago. The trip is very beautiful, but unfurtunaly I got carsick. So I didn’t see very much.
We have booked a hotelroom, so we have time to see more.
We went out to the ligthhouse were we sat for a long time just looking out on the ocean.

Dette indlæg blev udgivet i Rejse, Spanien og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

