DIY -Hæklede grydelapper

Disse grydelapper hæklede jeg for snart mange år siden og nu lige pludselig, har jeg fået mange henvendelser om jeg ikke kunne dele opskriften.

Det vil jeg gerne, det er bare det at det er så længe siden at jeg har hæklet dem, så jeg kunne sørme ikke huske hvordan.
Jeg kunne huske at de var nemme. Og det er de også 🙂 Bare rolig!! 🙂

Jeg har i tidernes morgen fået opskriften af Henriette, men aldrig på skrift.
Jeg tog hjem til hende en dag og så hæklede jeg dem der. Startede i hvert fald. 🙂

Men nu har jeg snakket med Henriette og jeg har fået opskriften igen 🙂
God fornøjelse!!!!

Materiale: Bomuldsgarn. 2 x 50g af samme farve. 1 rest anden farve til stjerner og kant.

Hæklenål: 3

Slå 42 luftmasker op (Du skal ende med at have 21 huller på hver række med hulmønster)

Vend på 4 luftmasker, hver gang du slutter en række. Også den første luftmaskerække.

Række 1:
Hækl ned i hver anden luftmaske fra bunden. *2 luftmasker, 1 stangmaske*, gentag fra *til*, afslut med 4 luftmasker til at vende med.
P1080461
Række 2:
Start i 1. stangmaske fra kanten. Hækl *7 stangmasker, 2 luftmasker*, gentag fra *til*, afslut med 2 luftmasker og 1 stangmaske og 4 luftmasker til at vende med
(7 stangmasker=1 i stangmasken, 1 i hullet, 1 i næste stangmaske, 1 i næste hul osv)
P1080462
P1080463
Række 3:
Start i 1. stangmaske fra kanten. Hækl * 3 stangmasker, 2 luftmasker*, gentag fra *til*, afslut med 2 luftmasker og 1 stangmaske og 4 luftmasker til at vende med
P1080464
Række 4:
Start i 1. stangmaske fra kanten. Hækl *7 stangmasker, 2 luftmasker*, gentag fra *til*, afslut med 2 luftmasker og 1 stangmaske og 4 luftmasker til at vende med
P1080465
Række 5:
Hækl ned i hver anden maske, *2 luftmasker, 1 stangmaske*, gentag fra *til*, afslut med 4 luftmasker til at vende med.
P1080466
Gentag række 2-5 til du har 6 komplette mønster rækker.

Derefter hækler du en ekstra række nr. 5.
Så gentager du det samme på modsatte side, så du til sidst har et langt stykke at hækle kant om.

Hækl musetakker uden om.
Fold det lange stykke dobbelt og hækl musetakker i hulrækken som er hele vejen rundt om grydelappen.
Start med 3 luftmasker, hækl ned i første luftmaske, og hækl derefter ned i næste hul i grydelappen. Fortsæt hele vejen rundt.

Strop: Hækl ca. 15 luftmasker når du når til hjørnet. Hæft i samme hul, og hækl tilbage ad luftmaskerne. Afslut og hæft ender.

Sy stjerne på i alt 4 steder på her side.

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Håndarbejde, Hækling og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

5 svar til DIY -Hæklede grydelapper

  1. Hej Linda

    Flot vejledning du fik lavet på de grydelapper jeg sendte dig min hjemme-nedskrevet opskrift på. Jeg har dog en lille ting at rette, de stjerne man syer på, syer jeg på begge sider, dvs. at jeg gør det inden kanten hækles på. Og jeg starter med de øverste to ved folden fra den dobbelte række 5. Kører tråden igennem nogle masker, så den starter med at være hæftet, så syer jeg stjernen igennem både for og bagside, og sådan fortsætter jeg med de to nederste stjerner. Dernæst laver jeg kanten, som du har beskrevet.

    Ved ikke om det var forståeligt nok, ellers må jeg forklare dig det bedre, så du kan rette det i opskriften 🙂

    Hilsen Henriette

    • Linda siger:

      Tak Henriette!!
      Nå ja så kan man komme til at hæfte enden mere usynligt.
      Jeg endte bare med at lave en af stjernerne, så jeg tænkte ikke på det.
      Da jeg flyttede stjerne delen nederst.
      Det må jeg lige kigge på.

  2. Jane siger:

    Hej sikke nogle flotte grydelapper 😊 Jeg vil gerne lave dem men først inden jeg går i gang rigtigt vil jeg gerne spørge om de virkelig er tykke nok selvom de er dobbelte? Jeg har lavet de første 5 rækker og synes jo det er meget hullet?
    Mvh. Jane

    • Linda siger:

      Jeg hæklede dem til min mand og i flere år var han rigtig glad for dem.
      Nu for ikke så længe siden kom han dog til at brænde sig, når han brugte dem og nu er han ikke nær så glad for dem mere.
      Men det var kun 1 gang på flere år.
      De grydelapper jeg hæklede blev faktisk så store at når han brugte dem foldede han dem yderligere en gang og så blev de med 4 lag.
      Men jo i det store hele har de jo ganske store huller. 🙂