De røde efterårsblade.

Når man vil flette med efterårs blade, har det vist sig at det kan være lidt svært at få bladene til at beholde farverne.
Og det er især den røde farve som er svær.
Og jeg har ikke en anelse om hvorfor. Men jeg ville ønske at jeg havde.
P1080468
Men hvis I husker fra sidst jeg skrev om projektet, så kan I nok huske at de røde ahornblade havde bevaret farven og jeg var nærmest lykkelig 🙂

Efter 3 dage eller var det 4, ville jeg skifte aviser.
Det viste sig at være en meget god ide, da aviserne var plask våde.
Jeg havde ikke tørret bladene af, før jeg lagde dem i press, bare lige basket dem en lille smule.
Det vil jeg ikke glemme igen.

Men jeg ved ikke om det var det eller noget andet.
Men alle de flotte røde ahornblade er blevet sorte.
Det var en gevaldig ned tur.
P1080458
Nu har jeg været ude og plukke nye blade og kun røde blade denne gang.
Nu skal der nemlig eksperimenteres.
Efter at jeg havde vasket dem og klippet stænglen af, delte jeg dem op i 3 grupper.

1. gruppe: Dem har jeg lagt til at lufttørre og når de ikke er våde mere kommer de i aviser uden noget som helst.

2. gruppe: Dem har jeg lagt i glycerinbad. Men før jeg lægger dem i press om ca. 3 dage så vil jeg også lade dem lufttørre til de er næsten tørre før de kommer i aviser.

3. gruppe: De er kommet i et blandet glycerin/saltbad. De skal også lige lufttørre før de kommer i press.
P1080516
Saltet jeg bruger er noget der hedder special salt. Det er salt man bruger når man vil farve tøj. Det skulle hjælpe farven at trænge ind i stoffet.
Det er ikke noget salt jeg har købt kun til dette, men havde det her hjemme allerede.

*************
My beautiful red marpletrees leaves became black after 3-4 days in the newspapers.
So now I have picked some new ones and I have devided them in 3 groups, that I will treat in 3 different ways.
1. I will just put them into newspapers without doing anything.
2. I will put them in the glycerinebath, but when I take them up I will not put them in newspaper immediately, I will let them dry a bit first.
3. I will put them in a glycerine/special saltbath, and then the same as number 2.
The special salt is a salt you use when you color clothes.

Dette indlæg blev udgivet i Flette, Genbrug og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

3 svar til De røde efterårsblade.

  1. Uglemor siger:

    Er de røde blade mon blevet angrebet af en svamp? Kunne du ikke lægge et billede op af dine røde = sorte blade?

    • Linda siger:

      Tak for din kommentar og input.
      Jeg tager billed af det i weekend og skriver et indlæg om det.
      De ligger stadigvæk i pres. Men det har de gjort længe nu efterhånden, har bare ikke haft energi til at kigge til dem.
      Svamp havde jeg ikke selv tænkt på, men det er jo en mulighed.

  2. Pingback: De røde efterårs blade igen, igen. | Lindas-netsted

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

