De røde blade der har ligget i press

Sådan, så er vi vist ved at være ved vejs ende for denne gang, med de lidt mere nørdede indlæg.
Jeg kan dog ikke garantere at der ikke kommer flere.
Da vi er nogle stykker rundt om i det ganske land som er i gang.

Vi holder dog kontakten først og fremmest på facebook i fletteforum.
Men jeg skriver det jo også her fordi på FB forsvinder det jo lynhurtigt ned ad væggen og så er det besværligt at finde igen. Her har jeg det hele samlet.🙂

Jeg havde jo delt bladene op i 3 portioner.
1. portion. Efter at de var vasket så lagde jeg dem i aviser. De fik dog lige lov til at lufttørre først og bagefter at de havde lufttørret, tørrede jeg dem lige efter med køkkenrulle.🙂
Da jeg tog dem ud af aviserne her til aften var de stadigvæk flot røde.
Men da de ikke har ligget i glycerin, så er de lidt sprøde i det og gad vide om jeg kan arbejde med dem uden at de bliver helt grimme.
Og gad vide om de taber farve med tiden???
presset

2. portion. Efter at de var vasket kom de i glycerinbad. Da jeg kiggede til dem efter 2 dage, så det hele rigtig fint ud. Men jeg ville lige give dem 1 dag mere.
Jeg havde dog ikke tid til at tage dem op dagen efter og ventede derfor til dagen efter igen. Altså 4 dage.
Der var vandet blevet helt sort.
Bladene var stadigvæk smukke, men jeg kan forestille mig at der alligevel er gået en forrådnelses proces igang.
Så mit bud er at man ikke skal vente til 4. dag med at tage bladene op.
Da de så skulle lægges i press, prøvede jeg igen noget andet.🙂
Jeg havde et gammelt dynebetræk der alligevel skulle skiftes ud.
Det klippede jeg ud i firkanter der passede med avisens sider og så lagde jeg stofstykkerne inde i avisen med bladene mellem stofstykker.
Så at bladene ikke kom i kontakt med tryksværten i avisen. Hvis det nu var det der havde fået mine tidligere blade at miste farven.
glycerin2

3. portion. Efter at de var vasket kom de i salt/glycerinbad.
Disse blade kom også op efter 4 dage og dette vand var også blevet sort.
Og med disse blade gjorde jeg det samme med stofstykker og avis.
Begge glycerinbade er cirka 1 del glycerin og 2,5 dele vand og salt tja det målte jeg ikke rigtig.
Jeg hældte noget i glycerinvandet før bladene kom i, så strøede jeg noget imellem bladene og igen lidt ovenpå.
glycerin+salt1

Dette indlæg blev udgivet i Flette og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

