Røde blade, der kun er tørrede

Da jeg alligevel var igang med at eksperimentere, kunne jeg jo lige så godt fortsætte.

Så efter at de kom op af de diverse bade, blev de igen delt op.
Jeg tog nogle af bladene fra som jeg simpelthen lagde til at tørre på et fladt underlag.

Da de jo har ligget i glycerin regnede jeg med at de ikke bare krøllede sig sammen og tørrede ind.
Og ganske rigtig.
Selvom de ikke har ligget i press, så holder de formen rigtig godt.
P1080517
Til venstre er bladene der har ligget i salt/glycerin og til højre glycerin.

Og som I kan se så er der en stor forskel på om man kommer salt i eller ej.
Da jeg valgte bladene ud, så prøvede jeg at tage så ens blade som muligt så at jeg kunne sammenligne dem.

Så her kommer lige en billedserie med blade fra de to bade.
Dem til venstre er de blade der har ligger i salt/glycerin og dem til højre kun glycerin.
Hvis I ikke kan læse mine kragetær 🙂
P1080518
P1080519
P1080521
***********
This leaves have been in a salt/glycerinebath or a glycerinebath.
But when I took them out of the bath I didn’t put them in newspaper. I just put them to dry on a flat surface.
The leaves to the left is Salt/glycerine and the leaves to the right is glycerine.

Dette indlæg blev udgivet i Flette og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Røde blade, der kun er tørrede

  1. Uglemor siger:

    Hej igen Linda, og tak for de mange fine billeder af røde og ikke så røde blade. Eftersom salt jo virker konserverende, vil jeg antage at den oprindelige teori om en svamp eller en nedbrydningsproces er rigtig. Glycerin er jo et sukkerstof, og dermed dejlig mad for de fleste mikroorganismer.
    De blade der ikke har ligget i pres, er garanteret også hurtigere om at tørre end dem i pres. så processen får kortere tid at forløbe i. Jeg kan ikke på billederne se, om der er forskel på dem presset med gamle lagener og dem med kun aviser. Det kan jo snyde, dels smitter aviserne så ikke af (det tror jeg nu heller ikke meget på, mon så ikke dine vaskede blade også ville blive sorte?) dels absorberer lagener nok bedre end avispapir. Måske skulle jeg også give mig til at eksperimentere med blade, salt og glycerin. Brugte du meget salt, var det fint eller groft?

    • Linda siger:

      1000 tak Uglemor!!
      Jeg bliver så dejligt klog.
      Den salt jeg brugte var noget specialsalt til tøjfarvning. Som jeg allerede havde hjemme og aldrig havde fået brugt.
      Så jeg ved ikke hvordan det vil blive med almindelig salt.
      Jeg laver dette forsøg med en anden kvinde og hun har brugt almindelig salt, hun brugte dog saltet på den måde at hun tørsaltede bladene før de kom i glycerinbad og sådan umiddelbart synes hun ikke det gjorde nogen forskel.
      Men som sagt hun saltede dem før så jeg har ikke rigtig noget at sammenligne med. Om almindelig salt ville virke ligesom specialsaltet.
      Jeg tog heller ikke mål, jeg hældte bare på til jeg syntes nu var der meget på.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

