Pozo Negro

Vi havde læst om en gåtur til Pozo Negro som ligger syd for Caleta de Fuste.
Fra vores hotel ville det være ca. 12 km. Lige i overkandten da vi også skal gå tilbage og det går en del op og ned.
Men så kom vi i tanke om at vi kunne tage bussen ud til Saltmuseet i byen Salinas og det ville lige forkorte vores tur 5 km.
Det er en spøjs fornemmelse at gå i disse golde landskaber, hvor stort set ingenting kan gro. Det har sin helt egen specielle skønhed.
Vejen er en bred jordvej og i starten går det ikke så meget op og ned som vi frygtede.
Det kom det dog til senere.
Det var måske 3-4 bakkekamme vi lige skulle over.
Med danske øjne bakker lige så høje som Himalaya bjergene 🙂

Nogle gang kom vi ganske tæt på skrænterne ned til havet og nøj hvor var det en flot kystlinje.
Det blæste en hel pelikan, men heldigvis havde vi medvind.
Men vi gruede dog lidt for vores tilbagetur.
Vi nåede Pozo Negro og der fandt vi den hyggeligste cafe. Vi fik noget at drikke og en is.
Cafeen var lige ud til stranden.
Pozo Negro ligger inde i en bugt og idag da det blæste sådan så var bølgerne ganske høje.
Man kunne ellers også leje vandtrampecykler fra vores cafe 🙂
Lige i nærheden ligger der en forladt by.
Det er en by bygget af Fuerteventuras oprindelige befolkning.
Stedet hedder “Poblado de la Atalayita”
Det ville jeg også gerne ud og se. Men det viste sig at være noget længere end hvad pigen i baren havde sagt.
Men heldigvis kom der en mand i bil og han ville gerne køre os derhen.

Der var et besøgscenter.
Men øv, øv det var lukket. Heldigvis kunne jeg kigge ind gennem vinduerne og læse informations tavlerne. 😉
Men selvom besøgscentret var lukket kan man stadigvæk gå rundt bland husene og kigge ind i dem.
Vi gik tilbage til Pozo Negro og der var vi rigtig heldige at vi mødte et engelsk par der lige skulle til at køre mod Caleta de fuste.
Så vi sagde Haha til modvinden, som fik en lang næse og hoppede ind i bilen. 🙂
****************
We had read about a walkingtour to Pozo Negro, that is south of Caleta de Fuste. From us it’s about 12 km. But with bus to the saltmuseum in Salinas it was only about 7 km.
It’s a strange fealing walking in this landscape, as it so barren. Almost nothing can grow here. But at the same time it’s very beautiful in it’s own way. The road is a good dirtroad and in the beginning there are not to many hills. But just before Pozo Negro we have to cross 3-4 quite big hills. Sometimes we get very near to the costalline and it’s so beautiful and dramatic.
It’s very windy bur we have the wind in our backs. That easy. But we don’t look forward to the trip back.
We reached Pozo Negro and found a cafe next to the beach, we had a drink and an icecream.
Just nearby there are an abondoned village. It’s build by Fuerteventuras first inhabitants. It’s called “Poblado de la Atalayita”.
We went there and was lucky to meet a man in a car that gave us a lift.
Unfortunally the museum was closed, but I could read the signs through the windows.
We also had a walk in the poblado.
after that we headed back for Pozo Negro there we where so lucky to meet an english couple that was going back to Caleta de Fuste by car and we could go with them.

Dette indlæg blev udgivet i Kanariske øer, Rejse, Spanien og tagget , , , . Bogmærk permalinket.