El Hierro

Vi er nu ankommet til El Hierro.
Det er den vestligste af alle Kanariske øer og er også den mindste af de beboede.
Hvis man altså tæller Graciosa fra.
Det er også her det nyeste vulkanudbrud har været.
Dog ikke på selve øen, men nogle km ud i vandet.
Lige ud for Restinga, den sydligste by, var der et undersøisk vulkanudbrud i 2011.
Man troede at den ville komme til at kigge op over vandoverfladen.
Men det gjorde den ikke, den nåede at stoppe før.
Da udbruddet startede var vulkanen 350 meter under vandet og da det stoppede var det kun ca. 80 meter under vandet.

Vi fløj til El Hierro direkte fra Gran Canaria.
Det kunne ikke betale sig at sejle. Det ville tage alt for lang tid med for mange skift, da der ikke er nogle direkte færger.
Fly selskabet hedder Binter canarias og de er udmærkede at flyve med.
Vi har lejet en lejlighed i en lille by der hedder La Caleta.
Vi havde jo ikke internet på vores sidste hotel, så vi havde ikke en anelse om hvordan vi kom hen til vores lejlighed, men jeg syntes at jeg havde læst at de tilbød hentning ved lufthavnen.
Så jeg ringede og ville høre om der var nogen der kunne hente os.
Det ville ham ejeren da gerne og det kostede ikke ekstra🙂
Da han hentede os fik vi også en lille rundtur i byen, her er en restaurant, en cafe og en lille købmand og det er det.

Byen ligger i gåafstand fra lufthavnen, men det kan man jo ikke vide, hvis man ikke kan tjekke det på f.eks. googlemaps.🙂
Ejeren fortalte os at folk fra byen faktisk går til lufthavnen for at gå på cafe og købe dagens avis.
Vi skulle hæve penge, så vi måtte også lige en tur tilbage til lufthavnen for at klare det😉

Normalt så prøver vi jo så vidt muligt at bruge den offentlige transport.
Men efter et kig i buskøreplanerne, fandt vi ud af at med dem ville vi ikke komme særlig langt.
Hvor vi end ville hen skal vi skifte i Valverde, hovedstaden.
Vil vi ned sydpå, til den sydligste by skal vi med 3 forskellige busser og der går slet ikke nogen busser til den meget spændende vestkyst.

Vi havde prøvet at forhøre os i lufthavnen hvad det ville koste at leje en bil, der var 2 firmaer.
Men de havde ikke nogen biler og selvom de havde haft var det rigtig dyrt.
Ejeren til vores hotel kom os til hjælp, vi fik et telefon nummer til en pige i byen, La Caleta, der også havde et udlejningsfirma.
Firmaet heter “Cruz alta” og hun havde en bil vi kunne leje.
Ganske meget billigere end dem i lufthavnen.
Så nu har vi bil i 5 dage og vi nyder det og vi får set rigtig meget.
****************************
We are now on El Hierro, It’s the island most to the west and the smallest inhabitated of the islands, if you don’t count Graciosa.
The newest volanoeruptions is also here, not on the island itself but out in the water, just outside Restinga the most southern town. In 2011 and 2013.
We flow from Gran Canaria, with Binter Canarias, they were ok to use.
This time much more convinient than the ferry. It would have taken to long and there was no direct ferrys eigther.
we have booked an apartmant in Caleta and as we didn’t have internet on our last hotel we didn’t now how to get there, so I called the owner of this hotel and he said he was going to pick us up. He also showed us around the village, here is one restaurant, one cafe and a small shop.
The village is in walking distance from the airport, and the owner told us that people from the village often go there for a cup of coffe and buy the newspaper.🙂
We needed an atm so we had to walk there as well😉
Normaly we try to use the public transport, but we had a look on the timetables and could see that if we wanted to go anywhere we had to change busses at least 2 times. In the airport we had asked about renting a car, there was 2 companies.
But well, they were very expensive and they didn’t have any cars.
The owner of the hotel helped us with that, he gave us a telefonnumber to a car rental company here in Caleta, Cruz alta.
They had still cars and was much cheaper. So now we have the car for 5 days and we enjoy it.

Dette indlæg blev udgivet i Kanariske øer, Rejse, Spanien og tagget , , , . Bogmærk permalinket.