Vulkanerne San Antonio og Teneguia

Noget vi virkelig har glædet os til, ved denne tur er at besøge vulkanen Teneguia.
Teneguia er nemlig den nyeste vulkan, på landjorden, på de kanariske øer.
Den var i udbrud i 1971.
Og i følge “turen går til” skulle den lige pludselig være dukket op med et brag ude på en landmands mark.
Så den ene dag blev der dyrket bananer, den næste stod man med et 400 meter højt ildspyende bjerg.
Der er rigtig mange bananplantager lige her i området så det er derfor jeg skrev lige netop bananer. På rigtig har jeg ikke en anelse om der var en mark eller hvad der blev dyrket.🙂

Nå, men vi tog bussen til byen sydpå der hedder Fuencaliente.
Bussen stoppede lige udenfor turist informationen, hvis man lige vil derind og spørge om noget.
Derinde fik vi at vide at vulkanruten nordpå var lukket p.g.a blæst, men at vi kunne gå sydpå til San Antonio vulkanens besøgcenter.
Og derfra kunne vi også fortsætte mod Teneguia og ned til fyrtårnet helt i syd.
Derfra går der en bus op til Fuencaliente igen.

Dette er den sidste del af Vulkanruten, som på et vandrekort stor afmærket som Gr 131. (Grandrute)
Vi besluttede os for at besøge vulkancentret, da det viste sig at være eneste mulighed for at se dens krater.
Vi startede med at se en film om La Palma og nogle af udbrudene.
Og derefter gik vi ud og kiggede på udstillingen, som var rigtig spændende.
Til sidst var det så den lille gå tur hen til selve krateret. Desværre var gåturen oppe på kraterkanten lukket p.g.a blæst.
Hele herligheden fik man for 5 €.
San Antonio var i udbrud i 1677 og den har efterladt sig et meget flot krater, hvor man kan gå hele vejen rundt oppe på toppen, hvis det altså ikke blæste sådan.
Efter besøget fortsatte vores tur nedad mod Teneguia.
Man kan ligefrem se at Teneguias udbrud har været ganske heftigt. Vulkanen har simpelthen så mange huller fra hvor den har åbnet sig.
Hvis jeg ikke husker forkert åbenede den sig 6 forskellige steder og spyede lava ud, ikke samtidigt, men et efter et.
Vi gik lidt rundt på vulkanen og kiggede ned i det ene hidsige hul efter det andet og forestillede os lave sprøjte op derfra.
På filmen vi så inde på centeret var der også nogle sekvenser fra Teneguias udbrud i 1971.
Der så man en mand som nok var vulkanolog stå lidt for tæt på, da der pludselig kom et stort rødglødende stenblok rullende i mod ham.
Han fik godt nok benene på nakken og kom væk derfra.
Efter en tur oppe på Teneguia fortsatte vores tur ned midt i Teneguias lavafloder.
Den sidste del af turen ned på fyrtårnet var ikke helt lige så spændende, det blæste og der føg en lille smule med sand og små sten.
Det var ikke så sjovt.
Da vi kom derned var der kun lige 15 minutter til bussen ville komme.
Vi spiste vores madpakke og snakkede med nogle andre turister som også havde gået ruten og så kom bussen.
Havde vi haft mere tid kunne vi have besøgt fyrtårnet som var indrettet som et lille museum.
Bussen stoppede lige udenfor og vi endte oppe ved turistinformationen i Fuencaliente igen, hvor vi tog bussen tilbage til Santa Cruz.
******************************
One of the things we really have been looking forward to on this trip is to visit the Vulcano Teneguia.
Teneguia had an eruption in 1971 and is the newest vulcano and the most recent eruption on al the canarian islands on the mainlands.
In our guide book we read that one day it was a farmers land and the other he had a 400 meter vulcano on his lands.
We took the bus to the village in the south Fuencaliente. The bus stops just outside the tourist information. The girl there told us that the vulcanoroute going north was closed do to the wind. but we could go south to the vulcanos San Antonio and Teneguia.
At san Antonio there is also a visitor center and to see it’s crater you have to enter the visitorcenter. (5€)
There we saw a film, and looked at the exibition and finally went to look at the crater. Normaly you can also walk around the crater, but do to the wind it was closed. San Antonio erupted in 1677.
After this we continued down to Teneguia. you can see that the eruption has to have been very violently, it’s almost turn apart. We walked around for a while looking at it’s craters.
After this we walked around the vulcano and continued down following one of teneguias lavaflowes.
The last part was not as exiting, it was very windy and small stones was blowing around and hitting us.
When we got down to the lighthouse we just had to wait 15 minuttes for the bus to come. And back in Fuencaliente we took the bus back to Santa Cruz.

Dette indlæg blev udgivet i Kanariske øer, Rejse, Spanien, Vandretur og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.