DIY – Juletræ af dåseclips

Som lovet et lille juletræ.
Jeg synes selv at det er variant 3 der er den bedste, så det er den jeg laver en vejledning til. 🙂

Og som før 😮 billederne er taget som en venstrehånden ville hækle, da jeg er venstrehåndet. 😀

Til projektet har jeg valgt den clips som er lidt klokkeformet.
Og jeg hækler i merciseret bomuld 8/4.
På en hæklenål nummer: 1,5
P1130080
-Jeg starter med at fylde hele clipsen godt ud.
Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke tæller, men så er der også bedre mulighed for at lave ændringer 🙂
Jeg starter nede i det ene hjørne og hækler fastmasker hele vejen rundt.
Og afslutter med en kædemaske i første fastmaske.
P1130082
-Hækl 2 luftmasker og derefter begynder du med stangmasker.
Dem laver du en 3-5 stykker af, skift til halve stangmasker som du også laver 3-5 stykker af og slutter af med 2-3 fastmasker til du når toppen.
Hvor mange du laver af hver slags kommer an på hvor godt du har fyldt clipsen ud i 1. omgang. 🙂
-Oppe i toppen hækler du stangmasker.
I de midterste masker hækler du 2 stangmasker i hver maske.
-Nu skal du hækle den anden side ligesom den 1. side, bare i omvendt rækkefølge.
Så først fastmasker, så halve stangmasker, så stangmasker.
-Nede i bunden hækler du fastmasker.
Jeg begynder med 2 fastmasker i den sidste stangmaske så jeg kommer ind til clipsen og fortsætter med fastmasker hele vejen over og så 2 fastmasker ud i den 1. stangmaske.
🙂 Nu skulle det meget gerne ligne en Darth Vader hat 🙂
P1130084
-Nu hækler du luftmaske buer hele vejen rundt.
Jeg har brugt 4 luftmasker til hver bue og sat dem i ca. hver 4. maske med en kædemaske på siderne og en lidt større bue oppe i toppen, ca 5-6 luftmasker.
Det vigtige er at det passer med at du laver 3 buer på hver side og en oppe i toppen.
Nede i bunden hækler du fastmasker.
P1130085
-I den første bue skal du nu hækle 4 stangmasker og så hækler du en kædemaske, hvor du går ned i samme maske som når du hæftede luftmaskebuen.
I den næste bue hækler du 4 halve stangmasker og hækler endnu en kædemaske i samme maske som luftmaskebuen.
I den næste bue hækler du 3-4 fastmasker og afslutter med endnu en kædemaske i samme maske som luftmaskebuen.

-Nu er du nået til toppen i denne bue som er lidt større, har jeg hæklet først en halv stangmaske, derefter en stangmaske, så en dobbel stangmaske.
(Vil jeg lave en løkke til at hænge den på en gren laver jeg det nu. En masse luftmasker som jeg hæfter i samme dobbelte stangmaske som den kom fra.)
Derefter en dobbel stangmaske mere, 1 stangmaske og en halvstangmaske. Afslut med en kædemaske.

-Så skal vi ned af den anden side. Så i første luftmaskebue laver du 3-4 luftmasker, kædemaske, 4 halve stangmasker, kædemaske, 4 stangmasker.
P1130089

**********************************
This is a DIY for these christmas trees.

Advertisements
Dette indlæg blev udgivet i Genbrug, Hækling og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

3 svar til DIY – Juletræ af dåseclips

  1. De er rigtig nemme og lave , Dejlig nem opskrift .

  2. Pingback: DIY – Snemand af dåseclips | Lindas-netsted